tisdag 17 maj 2022

Agurksalat

Idag var nästa utflykten till biblioteket. På vägen dit kl 11:29 såg jag den svartvita inkräktaren!!!



Men innan jag hunnit långt föll fågelskit på min hoodiearm ☹ Så jag gick hem. På vägen till biblioteket igen såg jag en kattunge!!!!!! 

Jag spenderade drygt 2.5 timmar på biblioteket 


Mina rekommendationer från den här rundan är:

"Happy me: 100 växtbaserade recept för energi, glädje & skönhet" av Marie Andersson Butler


"Bröd och kakor: baka utan gluten" av Mekto Ganić


"Läcker vardagsmat utan gluten och mjölk" av Mekto Ganić


"Baka glutenfritt: matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randeniye


"Det gröna Asien: umamikärlek, ramenlycka och tofuns revansch" av Rain Lundström


"Vegania: din bästa vän i köket" av Nina Andersson 


"Maten är min medicin: ayurveda i ditt kök" av Janesh Vaidya 



17 maj är andra dagen på British Vegetarian Week. Syttende Mai är Norges nationaldag! 
Agurksalat är norsk gurksallad. Jag utgick från Meny.nos recept. Jag ersatte socker med Nick's Use Like Sugar eftersom det smälter som socker; färsk persilja med torkad persilja 

"Behind the clouds the sky is always blue" - Ordspråk från Norge



Agurksalat

Mängd: ca 345 g

Ingredienser:
1 gurka (~ 315 g)
1 tsk salt
1 krm malen vitpeppar 
1 msk Nick's Use Like Sugar
2 msk ättika 
4 msk vatten  
1 msk torkad persilja 

Instruktioner:
Skölj gurka. Skär bort botten och toppen. Skär i tunna skivor. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll salt, vitpeppar, ättika, sötningsmedel och vatten i en kastrull. Värm i 2-3 minuter och rör om då och då. Häll i en skål. Tillsätt gurka och persilja och blanda så att de täcks. Kyl i 1 timme. Servera. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar