torsdag 12 maj 2022

Havre- och kikärtsbollar

Nu är det dags för andra semifinalen! Mitt snacks denna gång är Havre- och kikärtsbollar, söta bollar med kanel och kokta kikärtor rullade i kokos! 😊 


Uppdatering 21:09: Tack och lov säger Edward att andra semifinalen har bättre bidrag! Dr som tävlar ikväll är 


Uppdatering 21:11: Finland är först, självklart med lite hårdrock.  Inte min grej, till skillnad från deras bidrag från förra året

Uppdatering 21:15: Israel har faktiskt lite RuPaul's Drag Race-vibbar! Det som hade gjort det bättre var färgglada och dramatiska outfits, men låten är ganska bra

Uppdatering 21:19: Serbien är väldigt konceptuell....... Bra meddelande, men inte riktigt Eurovision 

Uppdatering 21:22: Azerbajdzjan är inte heller min grej 

Uppdatering 21:27: Georgien är lite udda... Inte heller min grej 

Uppdatering 21:30: Malta är mer Eurovision-vibbar men inte riktigt rätt för mig. 

Uppdatering 21:32: Plus att hon sjunger falskt då och då.

Uppdatering 21:39 Jag väntar fortfarande på de bra bidragen. San Marino ain't it.

Uppdatering 21:45: Australiens låt gör mig ledsen. Men vilken röst! Wow!

Uppdatering 21:50: Äntligen! Cypern är bra nog att söka på Youtube och lyssna på igen!

Uppdatering 21:54: Irland vann 7 gånger men senaste gången var 1994. Årets låt borde komma till finalen i alla fall. Bra låt!

Uppdatering 21:58: Nordmakedoniens artist sjunger falskt. Låten är meh

Uppdatering 22:02: Estland är okej.

Uppdatering 22:09: Hola mi bebébé! Rumänien är ganska bra

Uppdatering 21:14: Polen är inte för mig

Uppdatering 22:17: Och inte Montenegro heller 

Uppdatering 22:21: Och inte Belgien heller 

Uppdatering 22:22: Sverige! 

Uppdatering 22:27: Jag tror definitivt att vi går till finalen! Nu sista låten, Tjeckien 

Uppdatering 22:30: Jag tycker om Tjeckien! Snart börjar röstningen! 

Uppdatering 23:12: Första platsen tar Belgien, andraplats tar Tjeckien (🥳), tredjeplats tar Azerbajdzjan, fjärdeplats tar Polen, femteplats tar Finland, sjätteplats tar Estland, sjundeplats tar Australien, åttondeplats tar Sverige (🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳), nionde plats tar Rumänien och sista platsen tar Serbien. 

Fy vad trist att Irland och Cypern inte kom med!

Nu måste jag få sömn så jag orkar omtentan 09:00!

Nu till receptet! 

* Med mitt recept blir kikärtorna mjuka men med tuggmotstånd, men till det här receptet lät jag de stå 50 minuter längre så de var  mjukare så de blev lättare att mixa


Havre- och kikärtsbollar

Mängd: 10 st stora bollar 

Ingredienser:
500 g kokta kikärtor  *
1 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
1 msk malen kanel 
1 dl ICA Sötströ  
6 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
2 dl Sellton Havremjöl 
1 dl rapsolja 

Garnering:
Riven kokos 

Instruktioner:
Skölj kikärtor. Häll kikärtor och havremjölk i en skål. Mixa så slätt det går med stavmixer. 
Tillsätt kanel, sötströ, havregryn, havremjöl och rapsolja. Blanda. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar