tisdag 10 maj 2022

Havre- och banankakor

ÄNTLIGEN ÄR DET EUROVISION SONG CONTEST!!! 🥳🎊🎉 Mitt snack för delfinal 1 är Havre- och banankakor 🍌🍪 


Uppdatering 21:05: 🥳🎊🎉 JIPPI!!!!!!! 

Uppdatering 21:11: De som tävlar ikväll är


Uppdatering 21:12: Here we go! Albanien först! 

Uppdatering 21:13: 😬 NSFW

Uppdatering 21:17: Lettland är också kontroversiella.... But I like it! 🤪

Uppdatering 21:18: VEGANISMEN ÄR FRAMTIDEN, PREACH!!! #beinggreeniscool

Uppdatering 21:21: Alltså Edwards kommentarer 😆 

Uppdatering 21:27: Litauen var inte min favorit och inte Schweiz heller. Bra meddelande, men ändå inte min typ av ballad

Uppdatering 21:34: Slovenien är inte heller min grej. Men Ukraina är ju favorittippat! Och det fattar jag! 

Uppdatering 21:42: Jag tror definitivt att Ukraina kommer gå till finalen. Bulgarien tycker jag inte om. Och att nämna krig så många känns lite smaklöst pga kriget i Ukraina.. 

Uppdatering 21:50: Nederländerna var vacker. Moldavien kan komma vidare för att det är kul och underhållande 

Uppdatering 22:01: Tyvärr är inte Portugal eller Kroatien något för mig heller. Hoppas det kommer något bidrag jag kommer sjunga mycket den kommande tiden

Uppdatering 22:12: Danmark var ett steg i rätt riktning, men inte 100%. Österrike är definitivt min favorit än så länge 

Uppdatering 22:22: Island och Grekland är okej. Norge är *annorlunda*, men låten är kul och påminner faktiskt om What does the fox say?

Uppdatering 22:29: Sist ut är Armenien. Första semifinalen var besvikande! De jag gillar är Lettland, Ukraina, Nederländerna, Österrike, Norge och Armenien 

Uppdatering 23:00: Frankrikes grupp är från Bretagne, min mamma föddes där!

Uppdatering 23:03: Italien kan ha en chans att vinna.

Uppdatering 23:10: Schweiz tar första platsen till finalen, Armenien tar andra (🥳), Island tar tredje, Litauen tar fjärde, Portugal tar femte, Norge tar sjätte (🥳), Grekland tar sjunde, Ukraina tar åttonde (🥳), Moldavien tar nionde och tionde, sista, platsen vinner Nederländerna (🥳). Lettland hade varit kul att ha med 😒

Uppdatering 23:13: Nu är semifinal 1 över. Hoppas att jag kan få någon sömn... 

Men recept, då? Jag utgick från ett recept på "Enkla havrekakor" från en fantastisk kokbok, Deliciously Ella. Jag rekommenderar högt boken! Förutom vissa recept med honung är det bara veganska, glutenfria och sockerfria recept. 

Havre- och banankakor

Mängd: 6 kakor

Ingredienser:
1 banan (~ 160 g) 
1 tsk malen kanel
3 msk ICA Sötströ 
2 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
40 g kokosolja

Instruktioner: 
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och grovhacka banan. Mosa i en skål. Tillsätt kanel, sötströ, havregryn och kokosolja. Knåda till en deg. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Forma kakor och lägg på bakplåten. Grädda mitt i ugnen i 23-24 minuter. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Namaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar