torsdag 27 januari 2022

Havre- och tranbärsfyllda äpplehalvor

Happy birthday to me! För 22 år sedan, kl 10:02 den 27 januari 2000, föddes en liten tösabit i Ystad. And I gotta say, jag var sjukt söt!



Man blir ju trött av att födas! 

Jag föddes lite för tidigt, så jag var lite mindre än de andra. 3360 g och 50 cm 


Vilken stil! #strikeapose



Det var en bra, mysig födelsedag. Jag fick skitbra presenter, presentkort på IKEA, Panduro och Willys och böcker. 

Sen fick jag bra nyheter!


G på delprov 1 betyder att jag har godkänt på hela kursen!
Läraren skrev:

"Hello 

Your picture visual your theme of the concept. You got the rustic touch and i´ts simplisity with only a spoon. 

I´m little confused that it´s served without potato, You describe in your concept it´s eaten with potato and beetroot. 

You could also used a rustic stew pot to get the rustic touch. 

You got Pass" 

Jag fattar kommentaren om potatis och rödbeta, men jag äter inte det och tyckte att det var slöseri att köpa bara för ett foto. 

På sin födelsedag ska man äta gott och göra nåt man tycker om. Därför blev det Havre- och tranbärsfyllda äpplehalvor! Bakade äpplen fyllda med havregryn och torkade tranbär 🤤🍎




Havre- och tranbärsfyllda äpplehalvor 

Mängd: 6 halvor 

Ingredienser:
3 äpplen (~ 355 g)

Fyllning: 
20 g Sellton Tranbär
1 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
1 msk ICA Sötströ
1 msk malen kanel
3 msk rapsolja

Pensling:
Rapsolja

Instruktioner:
Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka tranbär. Blanda tranbär, havregryn, sötströ, kanel och rapsolja i en skål. Skölj äpple. Kärna ur. Dela på mitten. Gröp försiktigt ur fruktköttet. Häll i fyllningen. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Lägg på äpplena och häll över lite rapsolja. Baka mitt i ugnen i 10-11 minuter. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.


Mshvidobit!

1 kommentar:

  1. Jag kommer nog att vispa lite grädde till. Det såg himla gott ut

    SvaraRadera