tisdag 22 februari 2022

Kokta Great Northern Beans

Låt oss spola tillbaka tiden till början av juli 2021. Rawfoodshop hade rea och jag letade efter saker att köpa. Jag hittade en vara som ledde mig ner ett kaninhål. Rubriken var "Bönor Vita Medel EKO 500 g" men etiketten på bilden var det som caught my eye

Jag hade för mig att cannellinibönor också kunde kallas för vita kidneybönor, men efter lite googlande kom jag fram till att inte bara cannellinibönor kallas för vita kidneybönor. Detta ledde alltså till mååååååånga timmars googlande och måååånga mejl till företag. 

Vilket resulterade i ett Google dokument där jag samlade all info i tabeller (a.k.a. my go-to). 

Bönorna är kategoriserade efter storlek och står i alfabetsordning. 


Det var många, eller hur? Flera gånger när jag mejlade till företag fick jag svar att de var vita bönor så då fick jag påpeka att det finns måååånga olika typer av vita bönor. 

Alla bönor i den första tabellen finns inte i andra och tredje för jag kunde inte hitta några att köpa i Sverige. Således går det att köpa alla i tabell 1, men inte i Sverige. 

OBS!

I tabell 2 är bara torkade vita bönor. 

OBS!

I tabell 3 är det bara färdigkokta vita bönor


Tyvärr så har jag än idag inte fått svar från alla, men majoriteten svarade. De varor i tabell 2 och 3 har antingen namnet på förpackningen, i beskrivningen eller så fick jag svar i mejl på vilken typ de är. 

Så över ett halvår senare lägger jag upp recept på hur jag kokar Great Northern Beans. 



Okokta/Kokta Great Northern Beans 


Jag blev förvånad när Risenta svarade att Små Vita Bönor var Great Northern Beans, jag trodde att de var navybönor eller cannellinibönor.

De smakar som navybönor, krämiga och naturella i smaken 



Kokta Great Northern Beans

Mängd: ca 1115 g kokta bönor

Ingredienser:
500 g Risenta Små Vita Bönor
30 dl vatten 
40 dl vatten 

Instruktioner:
Skölj Great Northern Beans i en sil. Häll
Great Northern Beans och vatten i en skål. Låt stå i 12 timmar. Värm en spisplatta på medelvärme. Skölj Great Northern Beans i en sil. Häll Great Northern Beans och vatten i en kastrull. Ställ på kastrullen och låt stå i 1 timme och 30-31 minuter utan att röra om. Skölj Great Northern Beans i en sil.

Förvaring: Förvara i kylen.

Totsiens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar