fredag 21 januari 2022

Apple Cinnamon Granola Bars

Vad har hänt sedan söndagen? Ganska mycket! Jag fick godkänt på delprov 2a och 2b!!!




På delprov 2a skrev läraren:

"Hello 

Your concepts theme are History of Ängelholm. You use a fictional person to tell the story. 

You have a creative concept includes storytelling and stimulate all the senses to tell it. 

You have used the literature, lectures and your own research. 

You analyze and link to the literature in the discussion 

Well Done 

You got Pass"


🤩 Hade velat ha VG för att fortsätta med min winning streak (4 VG i rad innan detta), men G är ändå bra.

I måndags började min nya kurs, Marknadsföring. Den har ett upplägg som jag inte haft innan. Kursen består av två delprov, men egentligen inte. Delprov 2 är hemtenta och ger 3.5 hp. Det är standard. 

Men. Delprov 1 är 4 hp och består av 4 individuella skriftliga inlämningsuppgifter, men också diskussion och reflektion i grupp på Canvas. 

I mitt huvud blir det krångligare att säga att 4 uppgifter är 1 delprov. Men i alla fall. Till varje uppgift är det 2 veckor med inlämning på söndagar. Det verkar ok utifrån första uppgiftens storlek (700-1100 ord). 
Ganska mycket att läsa till den, 2.5 kapitel, plus artiklar på Canvas och flera inspelade föreläsningar. 

Jag skrev till kursanvarige och bad om extra tid till hemtentan. Jag kommer få 2 timmar extra, vilket innebär att jag får 7 timmar på mig! Tror definitivt inte att jag kommer behöva 7 timmar, men skönt att veta att jag kan äta i lugn och ro och ta pauser. 

Och två chockerande grejer hände inom 5 minuter igår. Jag såg TVÅ INKRÄKTARE PÅ TIGGERS TERRITORIUM!! 🙀🙀🙀🙀
Den första vra en svart katt som sprang förbi mig när jag gick. Den andra är typ en norsk skogskatt som jag har sett många gånger


🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀


Jag vill snabbt tipsa om två spännande serier på SVT Play: Systern (The Sister) och Escape at Dannemora. Plus, idag började jag kolla på säsong 3 av Too hot to handle på Netflix! 😁


Men nu till receptet! 21 januari är Granola Bar Day! Vet inte när dagen skapades eller av vem, men enligt mina Google-sökningar fanns temadagen i alla fall 2009. 


Merriam-Webster definierar granola bar såhär: 

"a bar made of a mixture of oats and other ingredients (such as brown sugar, raisins, coconut, or nuts) that is eaten as a snack"

Wikipedia säger att granola bar innehåller granola och "honey or other sweetened syrup" som pressas och bakas i "a bar shape" 


Men vad är granola? Och vad är skillnaden mellan müsli och granola? När uppfanns de?
1863 skapade en amerikansk läkare, James Caleb Jackson, granola (Wikipedia). 
Runt 1900 skapades müsli av läkaren Maximilian Bircher-Benner i Schweiz (Wikipedia).

Ingredienser? Granola är baserad på havregryn. Övriga ingredienser är nötter, torkad frukt, olja, och sötas med honung, lönnsirap eller rörsocker (Healthline). Andra ingredienser kan vara gryn, rispuffar och choklad (HealthlineWikipedia). 

Müsli är också havrebaserad och samsas med ingredienser som "grains, nuts, seeds and fresh or dried fruits." (Wikipedia). Healthline säger dessutom att müsli inte sötas "typically", men att det finns sötad müsli. 

Vad är skillnaden då? To bake or not to bake, that is the question... 
Granola "is usually baked until it is crisp, toasted and golden brown." (Wikipedia). 
Skillnaden är att müsli inte bakas och granola bakas. (Healthline)

Mina granola bars är sega och knapriga med härliga smaker! 🤤 Och nyttigheter såklart!💪 



Apple Cinnamon Granola Bars

Mängd: 8 st bars, ca 385 g 

Ingredienser 
100 g naturella valnötter 
50 g naturella mandlar 
100 g Rawfoodshop Apple Cubes
1 msk ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
1 msk solroskärnor
1 msk hampafrön 
1 msk riven kokos 
2 msk malen kanel 
5 msk rapsolja 
1 dl Nick's Fiber Syrup 
 

Instruktioner: 
Finhacka valnötter och mandlar. Sätt ugnen på 150 grader. Klä en ugnsform med bakplåtspapper. Smörj med rapsolja. Blanda valnötter, mandlar, äppelbitar, havregryn, solroskärnor, hampafrön, kokos, kanel, rapsolja och fiber syrup  i en skål. Häll i smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i 15-16 minuter. Låt svalna i 10 minuter. Skär i bitar. Frys i 4 timmar. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i frysen. 

Cheerio!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar