torsdag 12 augusti 2021

Nutella

När man varit hos tandläkaren får man faktiskt unna sig något gott! I tisdags, två dagar sen, fick jag ett sms från Folktandvården som sa att jag hade en tid bokad på torsdagen 08.20. Det var mindre än 48 h innan tiden som jag fick sms:et. Lyckligtvis var jag fri då. 

Så blir morgon idag, torsdag. Mitt alarm går kl 6. 😑🥱 Kommer dit, tar massa röntgenbilder. Tandhygienisten frågar om tandborstning och jag berättar att jag inte är duktig på det. Hen undrar varför. Jag säger sanningen: det är så tråkigt att bosta tänderna! Det är sant! Inte lika tråkigt som matte, men ändå en av de mest tråkiga sakerna i hela världen. Hen säger att det är viktigt och jag säger att jag vet det, men att det är som med träning: man vet att det är bra och viktigt, men det är svårt att börja. Hen förstår men vill att jag tar tag i det. Jag känner att jag också måste det. 

I alla fall, under undersökningen slutar hen och säger att en tand som jag fått lagad är djup. Hen kallar in en kollega som kollar.  Ska man göra om lagningen eller fylla på, frågar tandhygienisten kollegan. Kollegan håller med om att tanden är djup och att det är ett problem för mat fastnar lättare då, men vill att de ska avvakta. Kollegan putsar/polerar tanden och jag känner med tungan att den inte alls är lika djup längre. 

Kollegan går. Tandhygienisten fortsätter undersökningen och polerar tänderna och lägger på flourlack. Jag blir kallad tillbaka om 1 år. 

Men till dagens recept: Nutella! Observera att det inte smakar exakt som riktig Nutella, men det är ganska likt ändå. Den största skillnaden är att köpt Nutella är jämnare än min Nutella. Det beror helt enkelt på hur fint din mixer/matberedare kan mala hasselnötterna.


Nutella

Mängd: ca 550 g

Ingredienser:
500 g naturella hasselnötter
2 dl rapsolja
4 msk kakao
4 msk ICA Sötströ
Instruktioner: Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Fördela ut hasselnötter. Rosta mitt i ugnen i 9-10 minuter. Ta ut. Låt svalna i 20 minuter. Häll hasselnötter, rapsolja, kakao och sötströ i en mixer. Mixa i 2-3 minuter.

Förvaring: Förvara i kylen.

Namaste! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar