onsdag 19 maj 2021

Hafragrautur

 Idag var en rolig dag (trots mensvärk) 


Först åkte jag till stan där bokbytarskåpet är tillbaka. Jag hittade böcker där varav en var Mias hemlighet av Liza Marklund. Så jag gick till biblioteket och lånade de två böckerna som är före den. Sen åkte jag till Erikshjälpen för första gången. Wow! 100 kvm och massa fina saker. Kläder, smycken, accessoarer, väskor, skor, leksaker, möbler, lampor, köksredskap, böcker, glas, tallrikar, skålar, sygrejer, gardiner, dukar, mattor, ramar, tavlor, kontorssaker. 


Jag köpte kudde, påslakan och Superfood boost av Erika Palmcrantz Aziz. 


Och så köpte jag en suuuupersöööööt klänning till Anastasia, som mamma äntligen fick igår! 

Till dagens recept! Hafragrautur är isländsk havregrynsgröt. Det finns flera versioner som jag hittat på google. Shehasrecipe blötlägger havregryn, kokar mjölk och sedan sjudas de ihop. Hafragrautur toppas med brunt socker och russin.
Betterbutter och Seduceyourtastebuds har samma recept. Havregryn rostas, vatten och mjölk tillsätts och gröten kokas. Garneras med brunt socker, melonfrön och russin, eventuellt också en klick smör.
Mayuri's Jikonis recept värms vatten, havregryn blandas i, mjölk tillsätts och gröten sjudas. Garnering är brunt socker, russin, hackade nötter och en klick smör.
En salt Hafragrautur ger Food. Mjölk, vatten och havregryn kokas. Under kokning tillsätts salt.
Harpsandchanscrafts kokar vatten och havregryn tills vattnet absorberats. Sedan blandas mjölk och russin i. 

I told you, många sätt som Hafragrautur görs på. Jag googlade på Hafragrautur + uppskrift (isländska för "recept") och kollade på hur isländska recept ser ut. Flera hade russin. 
Jag valde Betterbutter och Seduceyourtastebuds version som jag toppade med sötströ och russin.




Hafragrautur

Mängd: 1 portion

Ingredienser:
2 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
2 dl vatten
2 dl Valio Oddlygood Barista Oat Drink Gluten Free  

Garnering:
1/2 tsk ICA Sötströ 
5 g Änglamark Ekologiska Russin 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Häll havregryn i en kastrull. Ställ kastrullen på plattan. Låt stå i 1 minut. Ta bort kastrullen. Tillsätt vatten och havremjölk. Blanda så det inte finns klumpar. Koka i 2-3 minuter och rör om hela tiden. Häll i skål och strö över sötströ och russin. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Bless! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar