lördag 8 maj 2021

Kokta yinyangbönor

Yingyangbönor kallas också för calypso beans/black calypso beans/orca beans. 


Okokta/kokta yinyangbönor 

Idag har jag varit på Søstrene Green och köpt roliga grejer som jag ska göra DIY:s med. Men nu ska jag fortsätta med min rapport. Delprov 2 är då en rapport som handlar antingen om snabbmatsmåltiden, arbetsplatsmåltiden eller husmanskostsmåltiden utifrån aspekterna identitet, klass, genus och plats/ursprung. Jag har valt husmanskostsmåltiden. Det har gått lite trögt men igår fick jag in ett flyt. 

Uppdatering 23/2-2022: 

ICA producerar nu också Yinyangbönor från Öland, men billigare än Mellins. 1050 g för 58.50 kr på ICA Maxi Kristianstad. Mellins säljer 1 kg för 89 kr exklusive frakt  



Kokta yinyangbönor 

Mängd: ca 1000 g

Ingredienser:
500 g Mellins Yin-Yang bönor svenska från Öland
30 dl vatten  
40 dl vatten

Instruktioner:
Skölj yinyangbönor i en sil. Häll yinyangbönor och vatten i en skål. Låt stå i 12 timmar. Värm en spisplatta på medelvärme. Skölj yinyangbönor i en sil. Häll yinyangbönor och vatten i en kastrull. Ställ på kastrullen och låt stå i 1 timme utan att röra om. Skölj yinyangbönor i en sil.

Förvaring: Förvara i kylen.

Chao! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar