onsdag 7 april 2021

Broccoli- och linssoppa

Idag är det World Health Day som skapades 1948 av WHO. Varje år är det ett tema. I år är temat "Building a fairer, healthier world". 

Jag tycker att världshälsan handlar mycket om mat. Tänk så mycket friterad, fett- och sockerproppad mat det finns nu jämfört med 100 år sen! 

Den här soppan är supergod och supernyttig. Och vacker! Broccoli innehåller vitamin C och K och folat (Livsmedelsinfo). 

Kokta gröna linser har också vitamin K, samt fosfor och folsyra (Matkalkyl). 

Valio Oddlygood Barista Oat Drink Gluten Free är berikad med jod, kalcium, riboflavin, vitamin D och B12 (Valio). 


Jag skar buketterna längdvis till "stavar". ⬆️

Uppdatering ca 1 timme efter publicering: JAG HAR FÅTT VG PÅ HEMTENTAN I LIVSMEDELSMIKROBIOLOGI!!! OMFG! Jag var rädd att få U, så ni kan gissa min förvåning när jag ser VG. Holy shit!


Broccoli- och linssoppa

Mängd: 5 st 100 cl skålar

Ingredienser:
1 gul lök
4 vitlöksklyftor 
2 broccoli (~ 550 g)
Olivolja
10 dl vatten
300 g Go Green Gröna Linser 
10 dl vatten
2 tsk salt 
10 dl Valio Oddlygood Barista Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner:
Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj broccoli. Skär loss buketter. Skär broccoli i "stavar" (se foto). Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja, lök och vitlök i en kastrull. Fräs i 1 minut. Tillsätt broccoli och fräs i 6 minuter. Häll i vatten. Puttra i 4-5 minuter och rör om varannan minut. Ta bort kastrullen. Skölj linser i en sil. Tillsätt linser, vatten och salt. Puttra i 14-15 minuter och rör om varannan minut. Ta bort kastrullen. Häll i havremjölk och blanda. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Pa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar