torsdag 25 mars 2021

Våfflor

Det är Våffeldagen idag! Jippi! Jag älskade våfflor som barn, med grädde och sylt. Eller glass!🤤 Jag har inte ätit våfflor på många år. Not for lack of trying. Jag har försökt måååånga gånger att göra våfflor, men det blev aldrig bra. Det är inte lätt att hitta ett recept som är veganskt och glutenfritt och som fungerar. Men jag har gjort det tack vare en Facebook-grupp jag är med i, Vad lagar du för veganmat idag? Där lade Anna Winér upp inlägg på vad hon bakat och länk till sin Instagram. Jag gick in på den och hittade många recept som jag vill göra, däribland våfflor. 


FYN FAN VAD GODA DE VAR!! 😍🤤 På mitt våffeljärn kunde jag ställa in hur krispiga jag ville ha dem, 1-5. Efter några försök kom jag fram till att 5 gav bäst resultat. När de var gyllene var de lite degigare och var inte lika mycket krispiga, när de blev mörkare och liiite brända blev de kripsigare. 

Jag vill tipsa om mitt våffeljärn som jag använde för första gången när jag gjorde våfflorna. Jag köpte den på Jula och Wilfa TRADITION waffle iron SWA-516W heter den. 


Våfflor

Mängd: 5 st våfflor

Ingredienser:
1 tsk bakpulver 
2 msk ICA Sötströ 
3 dl Sellton Havremjöl  
3 dl Valio Oddlygood Barista Oat Drink Gluten Free 
1 dl rapsolja

Instruktioner: 
Balnda bakpulver, sötströ och havremjöl i en skål. Tillsätt lite havremjölk i taget och rör om samtidigt. Häll i lite rapsolja i taget och rör om samtidigt. Låt stå i 15 minuter. Värm våffeljärn. Häll på lite rapsolja. Häll i 1 dl smet. Stäng locket försiktigt. Grädda i 2-3 minuter. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Hej hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar