fredag 5 februari 2021

Sesamparmesan

Idag gjorde jag omprov och jag fick GODKÄNT!!!!! đŸ˜đŸ„łđŸŽŠđŸŽ‰ Jag fick risotto och pocherat Ă€gg. Jag hade ju önskat Pocherat Ă€gg! LĂ€raren frĂ„gade om det kĂ€ndes bra och jag sa ja, men inombords tjöt jag YEEESSSSSS! Jag blev nöjd och blev inte sen. NĂ€r jag tog upp det sista pocherade Ă€gget tog min tid slut. 

SÄ hÀr kommenterade lÀraren:


PĂ„ en sak Ă€r vi inte överens...portionsstorlek! Jag kom ut med vad Ă€r 1 portion enligt min Ă„sikt. Hon sa att det var typ 1 kilo och sa först att det var 4 portioner och sedan sa hon 8! WHAT? đŸ€” Det var EN skĂ„l=en portion.  Jag sa att om jag skulle Ă€ta sĂ„ skulle det vara en portion, men hon verkade inte tro mig! 😄 I alla fall, slutet gott, allting gott! 

Sesamparmesan Àr helt enkelt rostade sesamfrön som mixas med nÀringsjÀst, salt och vitpeppar. LÀtt och bra substitut mot parmesan!

Mixat.. 
och söndersmulat.

Sesamfrön Ă€r nyttiga med protein, jĂ€rn och magnesium! (Fast 100 g innehĂ„ller över 500 kcal... 😬). 


Sesamparmesan 

MĂ€ngd: ca 110 g

Ingredienser:
100 g skalade sesamfrön 
5 msk nĂ€ringsjĂ€st 
1 nypa salt 
1 nypa malen vitpeppar

Instruktioner:
SĂ€tt ugnen pĂ„ 200 grader. LĂ€gg bakplĂ„tspapper pĂ„ en bakplĂ„t. Fördela ut sesamfrön. Rosta mitt i ugnen i 7-8 minuter. Ta ut och lĂ„t svalna i 20 minuter. HĂ€ll sesamfrön, nĂ€ringsjĂ€st, salt och vitpeppar i en skĂ„l. Mixa med en stavmixer. Smula sönder med fingrarna. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Xayr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar