torsdag 25 maj 2023

Jordgubbshavregrynsgröt

I måndags kom mamma och hälsade på så då gick vi ut. Först gick vi till en buske och där var det gott gräs! 🌿🌱☘


😻 Tigger gick kort till andra busken och ville sen hem. Men då bar jag henne till skogsstigen och hennes träd. 


Där var det mycket att nosa på! Fastän MENSCHEN gick förbi var Tigger supermodig och markerade sitt träd 🤩
Efter 8 minuter var Tigger nöjd och trippade hemåt 

I tisdags var vi inne för det var en regnig dag. Jag såg orange katt 2 gånger. 
Onsdag var riktigt händelserik. 09:30 kom en rörmokare som bytte min köpta köksblandare tillbaka till den som är hyresvärdens. Det var klart 10:05. Tigger impade på mig när hon kom fram och la sig på sängen medan rörmokaren var i köket. Hon la sig bredvid mig och sov i typ 15 minuter! OCH! Hon stannade kvar när rörmokaren gick förbi! 🙀
11:10 såg jag orange katt ur fönstret. 
Men igår var det så fint så vi gick ut. Det var bra men också SÅ MÅNGA TRAUMAN! 11:12 gick vi ut. Det började bra, vi gick till buske. Men när vi gick andra busken och jag tog upp henne för att gå till skogsstigen ÅSG VI EN ORANGE KATT! Tigger såg nog inte den men kan ha känt dens lukt! 
Så vi vände och gick till skogsstigen åt andra hållet. Vi såg ORANGE KATT IGEN men tror inte heller Tigger såg den. 
Men så kom vi 11:16 till trädet och där var det så bra. MEN! 11:20 cyklade två MENSCHEN förbi! Tigger följde tunna pannkakans strategi 🥸


Hon rullade sig på marken


11:22 rullade hon sig när EN CYKLIST CYKLADE FÖRBI! Men hon var så modig och fortsatte äta gräs. 


11:29 rullade hon sig massa på marken


MEN DÅ KOM EN MAN FÖRBI!!!! Tigger var så modig och gjorde sig platt men mannen såg henne ändå! OCH! Han frågade om hon var innekatt. Japp. Han sa att han brukade gå med sin katt i koppel. Han frågade hur gammal hon är. Då fick Tigger nog och vi började gå... MEN DÅ! DÅ KOM EN MENSCHEN OCH EN VOVVE!!


När de gått förbi fortsatte vi. MEN DÅ! DÅ SÅG VI BÅDA ORANGEA KATTERNA!!!! 


Tigger rusade hem och verkade inte alls ha sett dem. Då var klockan 11:30 så vi var ute i 18 MINUTER! Nytt rekord för 2023! 


Underbara nyheter! I måndags fick jag godkänt på delprov 1 på Miljöpsykologi, etik och kommunikation 🥳


Arbetet med delprov 2, projektrapporten om matsvinn, går bra. 26 maj ska jag skicka in det jag har för opponering. Men det som är helt nytt är att man ska göra PowerPoint-presentation om sitt arbete! 😳 Och när man får arbete att granska ska man göra en PowerPoint om det istället för en text! Varför?? frågade någon. Läraren sa att det hade med kursplanen att göra, lite diffust var det, att det är för många studenter för att opponera in person och man ska kunna opponerar muntligt. Typ. Idag ska jag börja med PowerPoint. 
Igår eftermiddag hade jag 14 sidor men när jag ändrade till 1.5 radavstånd blev det 17 sidor. Och max är 10 plus nån rad... 😬 Jag bantade ner det till 14. 


Nu till dagens recept. På dag 25 på Strawberry Month: Jordgubbshavregrynsgröt 🍓🥰  Jag garnerade med torkade tranbär, hasselnötter och torkade aprikoser. 



Jordgubbshavregrynsgröt

Mängd: 1 st portion, ca 1045 

Ingredienser
500 g frysta jordgubbar (~ 385 g efteråt)
2 dl vatten 
5 msk ICA Sötströ
4 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
2 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
3 dl FUN Light Strawberry (outspädd)

Instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Häll jordgubbar och vatten i en kastrull. Koka i 3-4 minuter. Häll i en skål. Låt stå i 10 minuter. 
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll av vätskan. Häll jordgubbar, sötströ, havregryn och havremjölk i en kastrull. Puttra i 4-5 minuter och rör om hela tiden med en slickepott. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Viszlat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar