måndag 8 maj 2023

Broccoli- och äpplesallad

Såå det blev en lite händelserik lördag... Det var 3 incidenter. 
1: "Målarfärg på bil", Felicia Sjöberg, 2023. Jag skulle köpa målarfärg. Jag hade med en burk med vit målarfärg som jag hade tänkt göra till ny färg. Men jag ändrade mig och lämnade burken i en kasse. Bilen svängde och under resan gick locket upp. När jag tog upp en kasse från kassen kom samtidigt vind och blåste upp vit målarfärg! 😳 Tydligen sa jag "Oh, shit! Oh, shit! Oh, shit". 🤯 Jag skrattade av chock. 🙃
2: Incident 2 kom kort därefter när mamma tappade lipsyl framför bilen som kom mot oss. Tur nog hade mamma 5 till lipsyl med sig! 👄
3: När vi gick in i bilen igen öppnade mamma en flaska som sprutade på oss 


Igår skickade jag in delprov 1 på Miljöpsykologi, etik och kommunikation. Som vanligt är jag osäker på om jag blir godkänd. Det är specifikt 3 frågor som jag inte vet om jag förstod rätt, trots att jag ställde flera frågor 🤷‍♀️
Idag börjar jag med delprov 2, projektrapporten om matsvinn.

Nu till receptet. Det är dag 8 på Salad Month
Broccoli- och äpplesallad 🥦🍎🥗



Broccoli- och äpplesallad

Mängd: 3 st portioner, ca 2290 g

Ingredienser:
1 msk citronsaft 
3 dl vatten 
4 äpplen (~ 530 g)
1 gurka (~ 340 g)  
250 g körsbärstomater  
30 g babyspenat 
800 g fryst broccoli (~ 575 g efteråt)
300 g frysta gröna ärtor 
200 g frysta vaxbönor  

Dressing:
10 g fryst tinad basilika  
1 msk rapsolja
1 tsk citronsaft 
1/2 krm malen svartpeppar 
1 msk ICA Sötströ 
2 msk salt

Instruktioner: 
Häll citronsaft och vatten i en skål. Skala, kärna ur och finhacka äpple. Häll i skålen. Häll av vattnet. Skölj gurka. Finhacka. Skölj tomat. Dela. Skölj babyspenat. Riv.
Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt broccoli.
Koka i 5-6 minuter. Häll i durkslag. Skär i mindre buketter. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt koka upp. Tillsätt ärtor. Låt koka upp. Ta bort kastrullen. Låt stå i 2-3 minuter. Häll i durkslag. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vaxbönor och vatten så det knappt täcker i en kastrull. Koka i 1-2 minuter. Häll i durkslag. Häll äpple, gurka, tomat, babyspenat, broccoli, ärtor och vaxbönor i en skål. Blanda basilika, rapsolja, citronsaft, svartpeppar, sötströ och salt i en skål. Tillsätt i salladen och blanda. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Tschüssi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar