lördag 21 maj 2022

Vårig bön- och grönsakssoppa

Igår gick jag förbi Hkr och såg detta


🇺🇦💚🇸🇪

Imorse såg de nyaste avsnitten på The Circle USA. Vad fan hände i avsnitt 9??!! Finalen kommer 25 maj!

Min helg blir studiefokuserad. Inför hemtentan om 11(!) dagar i Organisering ska jag svara inläsningsfrågor. 

Men nu till receptet! På sjätte dagen på British Vegetarian Week blir det Vårig bön- och grönsakssoppa! Den andra årstidsgrönsakssoppan 2022 med bara svenska grönsaker. Och tetovacbönor! 

Svensk purjolök är i säsong från maj till december (Säsongens bästa). Babyspenats svenska säsong är maj-juni (Årstiderna). Maj till november är säsong för svensk spetskål (Årstiderna).

* Med mitt recept blir tetovacbönorna mjuka men med tuggmotstånd, men till det här receptet kokade jag de 30 minuter mer så de var ännu mjukare, så mjuka som jag vill ha de i soppa 



Vårig bön- och grönsakssoppa 

Mängd: 9 st 90 cl skålar 

Ingredienser:
1 purjolök (~ 245 g)
65 g babyspenat
265 g grön spetskål 
Olivolja 
40 dl vatten
20 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
4 msk salt 

Instruktioner:
Skär bort gröna stjälkar och rot så det är en 20 cm lång bit kvar. Släng yttre blad. Skölj noga. Finhacka. Skölj babyspenat. Riv i mindre bitar. Riv av yttre lager på spetskål. Skölj. Skär bort botten. Finhacka. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja, purjolök, babyspenat, spetskål och Örtagårdskrydda i en kastrull. Fräs i 6 minuter. Höj värmen till hög. Koka i 8-9 minuter och rör om då och då. Skölj tetovacbönor i en sil. Blanda i tetovacbönor, havremjölk och salt. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Xede nyuie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar