lördag 23 juli 2022

Vaniljglass

OBS! Jag har lyckats göra Grundrecept på glass no. 1 med Garant Kokosgrädde, se längst ner

Uppdaterad senast: 5/8-2022

Det är 23 juli och varje år 23 juli är det Vanilla Ice Cream Day! 🍦National day today skriver att det är okänt vem som skapade temadagen men att "an online search reveals that it has been celebrated regularly since the year 2000."



Jag utgick från Grundrecept på glass no. 1 som i sin tur baseras på information och tips i Kokosvispgrädde. Läs gärna inlägget då jag går igenom många olika produkter och deras omdömen! Observera att jag har bara gjort Vaniljglass med Renée Voltaire Vispbar Kokosgrädde men jag tror att så länge det går att vispa fluffigt funkar annan kokosmjölk/kokosgrädde

Mängden vaniljpulver och citronsaft kan verka extrem, men det var det som jag tyckte räckte, så börja med mindre och anpassa efter egen smak. 

Glassen blev klar på 10-11 minuter. Det är som mjukglass om man äter direkt. Jag frös i 2 timmar och då blev konsistensen i allt förutom mitten som "riktig" glass som man kan "skrapa".

* Efter 12 timmars kylning tog jag ca 220 g kokosgrädde från kokosgräddeburken där resten var vätska 

** Jag glömde att kyla kokosmjölk! Men jag hade kvällen innan öppnat en burk men den hade inte separerat, så jag hällde i en skål och tog den när jag gjorde glassmeten. 

*** Jag vispade på läge 1 i 2 minuter, på läge 2 i 45 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 4 i 2 minuter.


Vaniljglass 

Mängd: ca 560 g  

Ingredienser:
400 ml Renée Voltaire Vispbar Kokosgrädde ***
400 ml kokosmjölk **
1 1/2 dl Funksjonell Mat Sukrin Melis 
1 1/2 msk vaniljpulver 
2 1/2 msk citronsaft 

Instruktioner: 
Skaka burken. Ställ alla ingredienser, skål och vispar i den kallaste delen av kylen. Kyl i 12 timmar. Gör färdig glassmaskinen. Ta ut burkarna. Skaka inte. Öppna kokosgrädde och häll grädden i skålen. Öppna kokosmjölken och tillsätt kokosmjölken i skålen. Häll i sukrin melis, vaniljpulver och citronsaft. Vispa med elvisp i 5-6 minuter. Börja vispa på låg hastighet och öka lite i taget *** Kör i glassmaskin. 

Förvaring: Förvara i frysen.



28 juli lyckades jag att göra Vaniljglass med Garant Kokosgrädde! 🥳 Glassen blev klar på typ 20 minuter. 

Efter 12 timmars kylning tog jag ca 240 g kokosgrädde. Den hade inte separerat alls och var inte lika tjock och fluffig bara av kylning som den var när jag gjorde Kokosvispgrädde 

** Efter 12 timmar blev det ca 200 g från kokosmjölken. 

** Jag vispade på läge 1 i 30 sekunder, på läge 2 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 4 i 2 minuter.



Vaniljglass 

Mängd: ca 470 g 

Ingredienser:
250 ml Garant Kokosgrädde *
500 ml Garant Kokosmjölk **
1 1/2 dl Funksjonell Mat Sukrin Melis 
2 1/2 msk citronsaft 

Instruktioner: 
Skaka burkarna. Ställ alla ingredienser, skål och vispar i den kallaste delen av kylen. Kyl i 12 timmar. Gör färdig glassmaskinen. Ta ut burkarna. Skaka inte. Öppna kokosgrädde och häll grädden i skålen. Öppna kokosmjölken, häll ut vätskan och tillsätt kokosmjölken i skålen. Häll i sukrin melis och citronsaft. Vispa med elvisp i 5-6 minuter. Börja vispa på låg hastighet och öka lite i taget. *** Kör i glassmaskin 

Förvaring: Förvara i frysen.

Arrivederci!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar