onsdag 2 augusti 2023

Ice cream sandwich

2 augusti är Ice Cream Sandwich Day! Temadagen har firats sedan åtminstone 2005 (Wikipedia). Men vad är ice cream sandwich? Wikipedia skriver:
"An ice cream sandwich is a frozen dessert consisting of ice cream between two biscuits, wafers, cookies, or baked goods. The ingredients are different around the world, with Ireland using wafers and the United States commonly using cookies."

Jag utgick från fantastiska Anna Winérs recept. Anna gjorde fyllningen med cashewnötter men jag använde Vaniljglass no. 3. Anna gjorde 7 st men jag ville ha större så jag gjorde 4 st kakor, 7-8 cm långa och breda, och typ 1/2 cm tjocka.



Ice cream sandwich

Mängd: 2 st

Ingredienser:
1 msk ICA Sötströ 
2 msk kakao
5 msk mandelmjöl
1 dl havremjöl
30 g Nick's Fiber Syrup  
20 g mjuk kokosolja 
1 msk vatten

Fyllning:
200 g mjuk Vaniljglass no. 3 

Instruktioner:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. 
Blanda sötströ, kakao, mandelmjöl, havremjöl, fibersirap, kokosolja och vatten i en skål. Knåda till en deg. Platta ut degen. Skär ut 4 kvadrater. Nagga hål. Grädda mitt i ugnen i 15-16 minuter. Låt svalna. Klä låda med bakplåtspapper. Häll glass i lådan. Tryck ca 2 cm tjock. Frys i 2 timmar. Skär ut kvadrater av glass. Lägg två kakor uppochner, lägg på glass och lägg på kakor.

Förvaring: Förvara i frysen.

Byezies!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar