fredag 22 juli 2022

Kokosvispgrädde

Uppdaterad senast: 27/7-2022

Efter mycket experimenterande vecka 29 har jag äntligen lyckats med Kokosvispgrädde! Eureka! Men det var fan inte lätt och krävde mycket googlande och info. 

Viktig info och tips:

• Skaka burken och kyl i ca 8 timmar (Renée Voltaire)

• Kyl alla ingredienser, skål och vispar 8 timmar eller över natten (Hiloved)

• "Ett trick är att ställa förpackningen upp och ned ca 1 timme innan användning, på så sätt flyter den feta mjölken upp till ytan och vattnet lägger sig på botten. Vänd förpackningen och öppna på vanligt vis." (Land)

• "Ju hårdare konsistensen på krämen är när du tillsätter den i skålen från burken, desto snabbare går det." (Hemmanytt)

• "Du kan inte vispa en lös kokosgrädde hård. Det är omöjligt." (Lesscarbs)

• Börja vispa på låg hastighet och öka gradvis hastigheten (Hemmanytt)

• Med syra, som citronsaft, mildras kokossmaken (Lesscarbs)

• Vad är skillnanden mellan kokosmjölk och kokosgrädde?

Allt om mat förklarar:

"Kokosnötens fruktkött rivs, pressas till en vätska som kallas för kokosextrakt. Det blandas med vatten till önskvärd fetthalt och krämighet. Kokosmjölk är en så kallad emulsion som innehåller kokosproteiner och kokosfett i vatten. Kokosmjölkens fett flyter upp och lägger sig som en fet kräm överst i förpackningen. Internationella regler (Codex Alimentarius) säger att kokosmjölk ska innehålla minst 10 procent fett, i vårt test varierar det mellan 12 och 19 procent. En produkt som kallas för kokosgrädde eller coconut cream ska ha minst 20 procent fett."

• Kan man vispa lätt/light/lite kokosmjölk? 

Nej! De har mindre fett och precis som med kogrädde måste det vara högre fetthalt för att kunna vispa (Epicurious)


• Spelar ingredienslistan roll?

Ja! Välj helst utan stabiliseringsmedel då de  "will inhibit separation—and in the case of coconut milk whipped cream, you want separation." (Epicurious)


• Måste man kyla innan vispning?

Ja! Kokosgrädden ska efter kylning separerat i grädde och vätska. Om det inte skett går det inte att vispa (Hiloved)


• Kan man övervispa?

Ja! Jag googlade och några resultat sa att det inte går, men i min erfarenhet och Köket, går det att vispa för mycket 


• Går det att frysa kokosgrädde istället för att kyla?

Ja, men den kan bli grynig (Vegetafull)

Det tog flera försök för att lyckas. Första gången skar kokosgrädden sig. Jag hade kylt Renée Voltaire Vispbar Kokosgrädde i 12 timmar och när jag vispade blev det grynigt. Jag googlade och hittade en sida som att den kan bli grynig när man fryser Kokosgrädden. Jag hade inte fryst den, men den kändes faktiskt fryst. 

Så nästa gång kylde jag två burkar Renée Voltaire Vispbar Kokosgrädde i 8 timmar då många sidor säger det. De hade inte separerat och det måste de ju för att kunna vispa. Jag visste inte om det skulle gå, men jag ställde de tillbaka och kylde i 4 timmar till. De hade inte separerat då heller. 

Tredje gången gillt gick det. Jag kylde Renée Voltaire Vispbar Kokosgrädde i 12 timmar och vispade den fluffig. Yay! 🥳 

Så när jag skulle göra det fjärde gången tänkte jag att det skulle gå lika lätt. Nope! Innan den blev riktigt fluffig började den gryna sig. 😔 Men jag ska försöka igen!

Nästa gång var det Kung Markatta Kokosgrädde, sedan ICA Asia Kokosgrädde och till sist Garant Kokosmjölk. 

Här kommer några kokosmjölk och kokosgrädde som jag hittat via Google, jag tog inte alla för det blir för mycket 🤪. På det jag hittat omdöme refererat jag till de och på de jag testat hittills (26/7) berättar jag hur det gick 

Kokosmjölk 

 




Kung Markatta Kokosmjölk, 400 ml, 17% fetthalt 

Ingredienser: kokosnötsextrakt* (60 %), vatten. * = KRAV-ekologisk ingrediens. KRAV-certifieringen verifierad av Kiwa.

I Allt om mats test 2020 beskrevs den så här:

"Gråvit kokosmjölk, tunn och vattnig med små fettklumpar i. Tunn och syrlig kokossmak. Bismak av metall och härsket fett. [...] är grå, blaskig och full av små fettklumpar som inte löser upp sig när man vispar. Den har en syrlig och metallisk smak." 



ICA Asia Kokosmjölk, 200 ml, 17% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnötextrakt, vatten, vegetabiliskt emulgeringsmedel (E435).



ICA Asia Kokosmjölk, 400 ml, 18% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnötsextrakt, vatten, vegetabiliskt emulgeringsmedel (E435), förtjockningsmedel (E466).




ICA I Love Eco Ekologisk Kokosmjölk, 400 ml, 17% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnötextrakt*, vatten, förtjockningsmedel (guarkärnmjöl*). *=Ekologisk ingrediens. 

Allt om mats test 2020 beskrevs den så här: "Ljusgrå, lättflytande kokosmjölk. Kokossmaken något svag men den är ren och god."



Garant Kokosmjölk, 250 ml, 17-18% fetthalt 

Ingredienser: Kokosextrakt 75%, vatten 

Allt om mats test 2020 beskrevs den så här: "Har en ren, god och naturlig doft och smak av kokos med en aning sötma. Tunn konsistens."

I ett blogginlägg från 2017 skriver MatSara: "Den är len, krämig, vispbar (i kyld variant) och smakrik men SAMTIDIGT den kokosmjölk som jag tycker är smidigast att använda som mjölk/gräddsubstitut då kokossmaken från den faktiskt är lättast att neutralisera bort i rätter där man INTE önskar kokossmak men ändå behöver ett mjölk/gräddsubstitut utan soja, havre och nötter/mandel bl.a." 






Garant Ekologisk Kokosmjölk, 250 ml, 18% fetthalt 

Ingredienser: Kokosextrakt* 50%, vatten. *Ekologisk ingrediens.





Santa Maria Original Coconut Milk, 250 ml, 18% fetthalt 

Ingredienser: Pressad kokosnöt (18% fett), vatten

Allt om mats test 2020 beskrevs den så här: "Snövit färg och tunn konsistens. Blommig doft. Mild och söt smak, svag kokossmak." 




Santa Maria Organic Coconut Milk, 250 ml, 18% fetthalt 

Ingredienser: Pressad kokosnöt (18% fett), vatten



Spicefield Coconut Milk, 400 ml, 18% fetthalt 

Ingredienser: Kokosextrakt 81%, vatten 

Allt om mats test 2020 beskrevs den så här: "Fin kokosdoft. Har en svag men ren och god kokossmak. Är i sötaste laget. Tunn konsistens."




Favorit Kokosmjölk, 400 ml, 17-19% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnötextrakt 82 %, vatten, stabiliseringsmedel (E 466), emulgeringsmedel (E 435).



Favorit Ekologisk Kokosmjölk, 400 ml, 18% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnötsextrakt* 68 %, vatten, stabiliseringsmedel (E 412*). *Ekologisk ingrediens.




Änglamark Ekologisk Kokosmjölk, 400 ml, 17% fetthalt 

Ingredienser: Ekologiskt kokosextrakt 75% (kokosnöt: Thailand), vatten, förtjockningsmedel (E 415).


Jag hittade ett blogginlägg på Madeleines vego från 2017 om den där hon skriver: "Den stora anledningen till att jag ÄLSKAR Änglamarks kokosmjölk är för att den aldrig separerar sig. Den har en tjock konsistens rakt igenom hela konservburken. Ibland kan det finnas max en matsked vatten som är separerad, det är inget alls jämfört med andra märken. [...] Mjölken är len och som sagt, inte separerad. Denna kokosmjölk använder jag numera därför jämt som vegansk vispgrädde...... OCH jag vispar inte ens 'grädden'."

I en kommentar 2020 där någon undrade om den gick att vispa svarade Madeleine: "Jag tycker den redan är rätt fluffig men har hört andra som har vispat den. Det går bra att vispa den men den kanske inte blir mycket fluffigare."

Och i ett annat blogginlägg från 2017 står det: "Denna är likvärd med vispad sojagrädde. Har du den i rumstemperatur är den tjockare än 'vanlig' kokosmjölk och som lättvispad grädde.

Den brukar aldrig separera sig, alltså att fettet lägger sig i toppen och vattnet under, nej denna är helt tjock och perfekt rakt igenom.Ställs den in i kylen blir den lika fast i konsistensen som creme fraiche.  

Denna kokosmjölk är den ultimata grädden för dig som vill använda en vegansk grädde utan att behöva vispa den OCH du slipper palmoljan!"





Änglamark Ekologisk Kokosmjölk, 330 ml, 18% fetthalt 

Ingredienser: Ekologiskt kokosextrakt** 73% (kokosnöt: Sri Lanka), vatten, förtjockningsmedel (E 415). **KRAV-ekologisk ingrediens. KRAV-märkningen verifieras av Kiwa.

Allt om mats test 2020 beskrevs den så här:  "Kritvit färg med tjock och krämig konsistens. Tydlig kokossmak, den är söt med ton av vanilj." 



Blue Dragon Coconut Milk, 400 ml, 18-20% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnötextrakt  (56%), vatten, stabiliseringsmedel: E466, emulgeringsmedel: E471, antioxidationsmedel: E330. 


MorgenLand Kokosmilch extra, 400 ml, 22% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnötextrakt* (endast fruktköttet) 60%, vatten. *Från kontrollerad ekologisk odling.



Aroy-d Coconut Milk, 250 ml, 19% fetthalt 

Ingredienser: kokosextrakt 70%, vatten, emulgeringsmedel E435

Allt om mats test 2020 beskrevs den så här: "Doftar gott av kokos. God och fyllig kokossmak med lagom sötma. Tunn konsistens. [...] har en ren och god smak och doft av kokos med en diskret sötma, konsistensen är slät och fin." 



Aroy-d Coconut Milk, 1 liter, 17-19% fetthalt 

Ingredienser: kokosextrakt 70%, vatten, emulgeringsmedel (E435)



Chaokoh Coconut Milk, 500 ml, 19% fetthalt 

Ingredienser: Kokoskött 70%, vatten 29.95%, emulgeringsmedel (E435) 0.05%. 

Allt om mats test 2020 beskrevs den så här: "Gråvit kokosmjölk som doftar marsipan. Svag kokossmak, bismak av kartong och konservburk. Blaskig konsistens. [...] Chaokoh har tydliga bismaker av metall och kartong." 



Kokosgrädde 


Renée Voltaire Vispbar Kokosgrädde, 400 ml, 30% fetthalt.

Ingredienser: Kokoskött (80%)*, vatten. *Ekologisk ingrediens.


Första gången gick ju åt helvete men det var nog för att den var för kall. Andra gången gick fantastiskt. Tredje gången gick kasst men det var kanske för att jag vispat för länge..? I alla fall, när det gick bra var den toppen. Mild kokossmak och bra fluff. 

Uppdatering 24/7-2022: Fjärde försöket gick inte heller bra. Efter 12 timmar i kylen hade den inte separerat. Femte försöket var 3 timmar senare, dvs burken hade stått i kylen i 15 timmar. Den hade separerat liiiiiiiiiite. 

Uppdatering 25/7-2022: Sjätte försöket! Efter 24 timmar i kylen hade den bara separerat liiiiiiiiiiiiite grann. 

Uppdatering 27/7-2022: Sjunde försöket. Jag kylde 30 timmar. Den hade inte separerat alls och var inte heller tjock. 



Kung Markatta Kokosgrädde, 400 ml, 22% fetthalt.

Ingredienser: Kokosnötextrakt 80%, vatten

Enligt recept på hemsidan går den att vispa. Fanny som har Lesscarbs tycker inte om den: "Tycker dock att den kan bli lite grynig och nästan för hård. Det kanske skulle fungera bättre om den inte var lika kall?" 

En kommentar sa:  

"Markattas kokosgrädde blev bara skummig och grynig. 🙁I konserven så var den skiktad. Kokosvatten längst ned och sedan en hårdare 'kokospasta' typ. Började sedan vispa direkt med elvisp.Efter ett litet tag såg den ut att bli slät och fuffig, men då jag vispade lite till blev den allt tunnare och… ja, slutade som en grynig bubblig/skummig sörja.."

När jag skulle testa för första gången hade den inte separerat efter 12 timmar i kylen. Den hade en lite udda doft, vet inte av vad. Den var inte slät, man kunde se små "gryn" av kokos i den

Ca 2 timmar innan jag tog ut den andra burken (som varit kyld i totalt 15 timmar) ställde jag burken upp och ned. Den hade fortfarande inte separerat sig. Jag smakade den och jag håller helt med om att det är en konstig bismak. Rekommenderas inte. 



ICA Asia Kokosgrädde, 400 ml, 20% fetthalt.

Ingredienser: Kokosnötsextrakt/kokosnøttekstrakt (91%), vatten/vann, förtjockningsmedel/ fortykningsmiddel (E466), emulgeringsmedel/emulgator (E435).

E435 kan vara animalisk. Jag frågade ICA:s kundtjänst och fick svar att alla kokosmjölkprodukter har vegetabiliska tillsatser. 

Fanny (Lesscarbs) kommenterar inte om hur den går att vispa, men anser att den smakar konstigt.

Det kan ha ändrats nu, men i test 2018 var det inte toppen: "Vispningen tog ett par minuter och resultatet blev en smörig massa med smak och doft av kokos. Inte så luftig men krämig och god. Volymen ökade inte så mycket. Lite gråaktig i tonen." (Allergia)

Drygt 25 minuter innan jag tog ut den såg jag Lands tips. Den hade separerat jättefint efter 12 timmar i kylen (blev 372 g kokosgrädde). Konsistensen var som löst vispad grädde. Den var lite grynig. Hade konstig bismak. Tyvärr gick den inte att vispa! 

Trots 13 minuter på läge 4, blev det inte mer än löst vispat. 😒 Till slut skar den sig. Hue smakade det då med sukrin melis och citronsaft i? Det hjälpte liiiiite men tog inte bort bismaken. Kommer inte köpa igen.





Garant Kokosgrädde, 250 ml, 22% fetthalt

Ingredienser: Kokosnötextrakt 80%, vatten

Uppdatering 26/7-2022: Jag lyckades på första försöket att vispa den! Den var otroligt tjock och fluffig bara av kylningen!


En aning starkare kokossmak än Garant Kokosmjölk, vilket ger minuspoäng, men fluffigare vilket ger pluspoäng. Receptet är tillagt efter Garant Kokosmjölk ⬇️




Garant Ekologisk Kokosgrädde, 250 ml, 22% fetthalt 

Ingredienser: Kokosextrakt* 61%, vatten. *Ekologisk ingrediens. 




Santa Maria Rich Coconut Cream, 250 ml, 24% fetthalt. 

Ingredienser: Pressad kokosnöt (24% fett), vatten

Uppdatering 23/7-2022: Söt, ganska mild kokossmak, men liiiiiite udda bismak som sukrin melis och citronsaft inte kunde fixa. Trots att jag vispade över 5 minuter blev det inte löst vispat. Jag tänkte att det berodde på att den knappt separerat, så till nästa försök kylde jag i 14 timmar. Den separerade lite mer men gick inte att vispa. 

Tredje försöket var kyld i drygt 17 timmar. Den hade typ inte alls separerat men grädden var tjock så jag testade ändå. 

Uppdatering 24/7-2022: Till fjärde försöket kylde jag i 20 timmar. Den hade ändå inte separerat men grädden var tjock. 

Uppdatering 25/7-2022: Femte försöket gick inte heller bra. Den var kyld i knappt 34 timmar och hade ändå inte separerat. 😒




Favorit Kokosgrädde, 400 ml, 20-22% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnötextrakt 91 %, vatten, stabiliseringsmedel (E 466), emulgeringsmedel (E 435).


Amaizin Organic Coconut Whipping Cream, 400 ml, 30% fetthalt 

Ingredienser: kokosnöt* (85%), vatten, (*från kontrollerad ekologisk odling, **från kontrollerad bio dynamisk odling)


Cocomi Ekologisk Kokosgrädde, 1 liter, 22% fetthalt 

Ingredienser: Kokos (80%)*, vatten, stabiliseringsmedel (E412*, E415). *Ekologisk ingrediens.




Clearspring Organic Extra Rich Coconut Cream, 200 ml, 30% fetthalt 

Ingredienser: Kokosnöt 95%, vatten 


Jag vispade Garant Kokosmjölk två gånger. Första gången hade jag börjat vispa lite för länge och jag såg att den skulle skära sig. Så andra gången slutade jag tidigare. Observera att det bara blir löst vispat och inte hårt! 

Jag åtnjöt Kokosvispgrädde med smarriga jordgubbar (400 g räckte till all grädde). Jag gjorde inte det, men vaniljpulver kan tillsättas. Observera att Kokosvispgrädde smälter snabbt i denna härliga sommarvärmen 😅 


Jag följde Lands tips, 30 minuter innan jag tog ut vände jag den upp och ned. Det funkade!

* Efter 12 timmars kylning tog jag ca 105 g kokosgrädde och resten var vätska. Den var grynig, men det berodde nog på att den var för kall.  Men ingen fara, grynigheten försvann när jag vispade 

**Jag vispade på läge 1 i 30 sekunder, på läge 2 i 30 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder. Detta beror på hur mycket det är. När jag vispade Renée Voltaire var det: läge 1 i 2 minuter, på läge 2 i 45 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 4 i 2 minuter.

Kokosvispgrädde

Mängd: ca 90 g

Ingredienser:
250 ml Garant Kokosmjölk *
3 msk Funksjonell Mat Sukrin Melis 
2 tsk citronsaft 

Instruktioner: 
Skaka burken. Ställ alla ingredienser, skål och vispar i den kallaste delen av kylen. Kyl i 12 timmar. Ta ut burken. Skaka inte. Öppna och häll grädden i skål. Blanda i sukrin melis och citronsaft. Vispa med elvisp i 2-3 minuter. Börja vispa på låg hastighet och öka lite i taget. *** Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kylen.




26 juli lyckades jag på första försöket att vispa Garant Kokosgrädde! 

* Efter 12 timmars kylning tog jag ca 250 g kokosgrädde. Den hade inte separerat alls men var otroligt fluffig bara av kylning.

**Jag vispade på läge 1 i 20 sekunder, på läge 2 i 20 sekunder, på läge 3 i 1 minut, på läge4 i 1 minut. Detta beror på hur mycket det är. När jag vispade Renée Voltaire var det: läge 1 i 2 minuter, på läge 2 i 45 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 4 i 2 minuter.


Kokosvispgrädde

Mängd: ca 270 g

Ingredienser:
250 ml Garant Kokosgrädde *
3 msk Funksjonell Mat Sukrin Melis 
2 tsk citronsaft 

Instruktioner: 
Skaka burken. Ställ alla ingredienser, skål och vispar i den kallaste delen av kylen. Kyl i 12 timmar. Ta ut burken. Skaka inte. Öppna och häll grädden i skål. Blanda i sukrin melis och citronsaft. Vispa med elvisp i 2-3 minuter. Börja vispa på låg hastighet och öka lite i taget. *** Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar