onsdag 3 juli 2024

Bön- och pastasoppa

 3 juli är Eat Beans Day / Eat Your Beans Day! Enligt mina google-sökningar vet ingen när temadagen skapas och av vem. Jag kom fram till att Eat Beans Day fanns i alla fall 2012 när jag googlade.
Dagens recept är Bön- och pastasoppa. Jag utgick från Lins- och pastasoppa. Nu är det navybönor, kidneybönor och sabut moong dal och pastan är conchiglie. Jag köpte pastan på Apotea.


Bön- och pastasoppa 

Mängd: 3 st 100 cl skålar 

Ingredienser:
1 gul lök 
1 morot (~ 150 g)
15 g olivolja 
1500 g krossade tomater   
100 g Pasta Natura Conchiglie Amaranto, Teff e Quinoa (~ 190 g kokt)
100 g kokta navybönor
10 dl vatten 
1 msk salt  
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad oregano 
1/2 tsk malen vitpeppar 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll lök,, morot och olivolja i en kastrull. Fräs i 6 minuter. Tillsätt tomat. Höj värmen till hög. Puttra i 24-25 minuter under lock och rör om ofta. Ta bort kastrullen. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Låt vattnet koka upp. Koka pasta i 13-14 minuter. Rör om då och då. Häll i durkslag. Skölj bönor. Blanda i pasta, bönor, salt, basilika, oregano och vitpeppar. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen. 

Hoşçakal! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar