fredag 5 augusti 2022

Grundrecept på glass no. 2

I'VE DONE IT AGAIN! Jag har lyckats med ett till Grundrecept på glass! Den här gången kondenserad mjölk-metoden utan glassmaskin 🥳 

Jag utgick från Dairy Free Ginger och The Conscientious Eaters recept. Jag hade inte höga förväntningar då jag inte trodde det skulle gå att vända ned kokosgrädde i kondenserad kokosmjölk. Och om det gick trodde jag inte att glassmeten skulle behålla sin fluffighet. Men det gick hur fint som helst! 


Mängden citronsaft kan verka extrem, men det var det som jag tyckte räckte, så börja med mindre och anpassa efter egen smak.

Jag utgick från information och tips i inlägget Kokosvispgrädde. Där går jag igenom många olika produkter och deras omdömen!

Observera att jag har bara gjort Grundrecept på glass no. 2 med Garant Kokosgrädde men jag tror att så länge det går att vispa fluffigt funkar annan kokosmjölk/kokosgrädde

 

Efter 12 timmars kylning tog jag ca 245 g kokosgrädde. Den hade inte separerat alls och var inte lika tjock och fluffig bara av kylning som den var när jag gjorde Kokosvispgrädde 

** Jag vispade på läge 1 i 30 sekunder, på läge 2 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 4 i 2 minuter.




Grundrecept på glass no. 2

Mängd: ca 510 g glassmet 

Ingredienser:
250 ml Garant Kokosgrädde *
1 dl Funksjonell Mat Sukrin Melis 
1 1/2 msk citronsaft 

Instruktioner: 
Skaka burken. Ställ alla ingredienser, skål och vispar i den kallaste delen av kylen. Kyl i 12 timmar. Ta ut burken. Skaka inte. Öppna och häll grädden i skål. Blanda i sukrin melis och citronsaft. Vispa med elvisp i 2-3 minuter. Börja vispa på låg hastighet och öka lite i taget. ** Rör kondenserad kokosmjölk slät i en skål. Tillsätt lite kokosvispgrädde lite i taget och vänd ned försiktigt. Häll i låda. Frys i 5 timmar. Efter 1 timme, rör om var 20:e minut. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Ate!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar