torsdag 22 juli 2021

Solrosparmesan

Hej igen (för tredje gången på en dag)! 


Recept på Solrosparmesan hittade jag i Vegomejerier. Men jag följde inte det utan ersatte sesamfrön med solrosfrön och följde mitt recept på Mandelparmesan.

Detta är mitt tredje recept på parmesan. Jag har också gjort SesamparmesanMandelparmesan och Valnötsparmesan



Solrosparmesan

Mängd: ca 120 g

Ingredienser  
100 g naturella solroskärnor
5 msk näringsjäst 
1 nypa salt 
1 nypa malen vitpeppar

Instruktioner:
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Fördela ut solroskärnor. Rosta mitt i ugnen i 5-6 minuter. Ta ut och låt svalna i 20 minuter.Häll solroskärnor, näringsjäst, salt och vitpeppar i en mixer. Mixa i 30-45 sekunder. Mixa på pulse (om det går), men inte för länge, det ska inte bli mjöl.  

Förvaring: Förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar