torsdag 22 juli 2021

Mandelparmesan

Idéen att göra parmesan med mandlar kom från bloggen I kök och rum 2.0. Jag använde mandlar men gjorde nästan exakt som jag gjorde med Sesamparmesan. 

Det här är mitt andra recept på parmesan. Jag har också gjort Sesamparmesan, Valnötsparmesan och Solrosparmesan. 


Mandelparmesan
Mängd: ca 120 g
Ingredienser:
100 g skalade mandlar 
5 msk näringsjäst 
1 nypa salt 
1 nypa malen vitpeppar

Instruktioner:
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Fördela ut mandlar. Rosta mitt i ugnen i  minuter. Ta ut och låt svalna i 20 minuter. Häll mandlar, näringsjäst, salt och vitpeppar i en mixer. Mixa i 30-45 sekunder. Mixa på pulse (om det går), men inte för länge, det ska inte bli mandelmjöl. 

Förvaring: Förvara i kylen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar