måndag 6 maj 2024

Kanelfröknäckebröd

6 maj är Hembakatdagen! Tidningen Hembakat skapade Hembakatdagen 2014 (Temadagar). Kanelfröknäckebröd är dagens recept. 
Jag utgick från Fröknäckebröd. Då blev det 27 st 8 cm i dm så varför blev det 55 nu? Jag tillsatte sötströ och kanel, men främsta grejen är att jag gjorde dem superdupertunna. Varför? Pga kanel blir de mörkare än Fröknäckebröd och jag tycker inte om smaken av lätt bränd kanel. Med Fröknäckebröd kan jag grädda längre utan att få supermörk, ful färg och bismak.


Kanelfröknäckebröd 

Mängd: 55 st 8 cm i dm, ca 335 g

Ingredienser:
1/2 tsk salt
1 msk ICA Sötströ 
3 msk malen kanel 
10 g chiafrön
30 g hampafrön 
75 g solroskärnor 
150 g Olda Ströbröd Instant Majsmjöl 
25 g solrosolja 
2 1/2 dl kokhett vatten 

Instruktioner:
Sätt ugnen på 150 grader. Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Blanda salt, sötströ, kanel, chiafrön, hampafrön, solroskärnor och ströbröd i en skål. Tillsätt solrosolja och vatten. Blanda till en deg. Lägg bakplåtspapper på bordet. Lägg på en bit deg. Lägg på en bit bakplåtspapper på degen. Platta ut degen. Stansa ut knäckebröd. Lägg på bakplåt. Grädda mitt i ugnen i 53-54 minuter. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Förvara lufttätt.

Hoşça kalın!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar