fredag 3 maj 2024

Grzyby Smażone

Tigger update! Den härliga vårvärmen är här och Tigger älskar det. ☀️




Från söndagen. 😝




Så här fint knådade hon i måndags. 
Sen hälsade mamma på. Vi gick ut med mamma för andra gången.



😆

Hur gick det? 




Sådär. Inget trauma (som menschen, bilar, oljud) hände men vi var bara ute i 2 minuter. 


Helt slut blev det lilla livet!




😍


Efter allt mys blev det MJUK MAT! 🤤😋


Iförrgår lekte vi med lasern! 


Igår morse hoppade hon upp i mitt knä. 

Jag hade första mötet med en psykolog. Jag hade bokad tid i juni men så fanns det ledig tid igår. Fyllde i formulär och berättade lite om min bakgrund och tidigare terapi. Jag sa flera gånger hur BUP Helsingborg är kasst och suger, men att det inte bara är jag som haft hemsk upplevelse. Psykologen sa att BUP varit "ett sjunkande skepp länge". Vi båda tycker att de skulle ha erbjudit KBT. 😑😒😮‍💨
Det var första mötet så det hände inte så mycket, men det gick bra. 
Handlade efteråt och när jag kom hem berättade Tigger vad hon tycker och känner. 


Hon blev lämnad i 3 timmar! Stackars lilla livet! 😿 

Idag gick vi ut. Det började lite tveksamt. I trapphuset lät det som nån var ovanför. Och så vände en UPS-skåpbil utanför Tiggers gård.


Men det gick mycket bättre än vad jag tänkte! 


Hon gick bakom busken och inspekterade sitt område...


Men då fastnade kopplet! 


😛



😅


Tur nog löste vi det snabbt. Och hon spanade på granngården. 👀 Sen ville hon hem. 
Vi slog rekordet för längsta tiden ute 2024: 6 minuter! 🏆🎉✨️🎊

Moving on. 3 maj är Polens nationaldag. 🇵🇱 Eller, en av Polens nationaldagar, rättare sagt. 3 maj är konstitutionsdagen och 11 november är självständighetsdagen. Dagens recept är Grzyby Smażone! Grzyby är svamp och Smażone är stekt. Jag utgick från Culinae Mundi


Grzyby Smażone

Mängd: ca 370 g

Ingredienser: 
1 gul lök
3 vitlöksklyftor 
500 g champinjoner 
20 g olivolja 
1 msk Renée Voltaire Veggiebuljong Gluten & Yeast Free 
1/2 tsk salt 
1 krm malen vitpeppar 

Instruktioner: 
Skala och skiva lök. Skala och finhacka vitlök. Skölj och torka champinjoner. Skiva. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll lök och olivolja i en stekpanna. Fräs i 8-9 minuter. Höj värmen till hög. Tillsätt vitlök, champinjoner och buljongpulver. Fräs i 3-4 minuter. Blanda i salt och vitpeppar. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Do widzenia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar