tisdag 19 mars 2024

Teffröknäckebröd

BREAKING NEWS! 🚨 TIGGER HAR VARIT UTE! För första gången 2024 och för första gången i Helsingborg! Förra veckan var det så fint väder och imorse fick jag för mig att ta ut det lilla livet. Hur gick det? Överraskande bra!


Jo, hon klagade först, men hon började snabbt upptäcka gården. 



Trots att TVÅ BILAR körde förbi fortsatte fluffisen nosa runt.


Älsklingen! 


Efter 3 minuter ville hon in. Men! Sen hände det nåt underligt. 


Hon fick typ beslutsångest och ville inte gå hem, utan gå upp trappan?!


Och sen ner till källaren? 😆 
3 minuter senare var vi hemma igen. 


Hon åt, slickade sig om munnen, tvättade sig om kinderna och sånt, och sov. 


Och vi myste! 🥰

Vidare till dagens recept. 19 mars är dag 19 på Nutrition Month. Jag köpte teffgrötgryn för att göra teffgröt men jag gillade inte det. Men så fick jag min fantastiska idé att göra Teffröknäckebröd! Jag utgick från Fröknäckebröd


Teffröknäckebröd 

Mängd: 34 st 8 cm i dm, ca 280 g

Ingredienser:
1/2 tsk salt
10 g chiafrön 
30 g hampafrön
20 g solroskärnor
75 g Da Carla Teff Grötgryn
150 g Olda Ströbröd Instant Majsmjöl 
25 g solrosolja 
2 1/2 dl kokhett vatten 

Instruktioner:
Sätt ugnen på 150 grader. Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Blanda salt, chiafrön, hampafrön, solroskärnor, teffgrötgryn och ströbröd i en skål. Tillsätt solrosolja och vatten. Blanda till en deg. Lägg bakplåtspapper på bordet. Lägg på en bit deg. Lägg på en bit bakplåtspapper på degen. Platta ut degen. Stansa ut knäckebröd. Lägg på bakplåt. Grädda mitt i ugnen i 53-54 minuter. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Förvara lufttätt.

Hoşçakal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar