onsdag 20 december 2023

Glöggte

När jag lånade deckare på biblioteket idag gick jag förbi den lilla julavdelningen. Och en bok fångade mitt öga: "Glöggboken: Recept, tillbehör och historia" av Annika Mogensen. På sida 55 var ett recept på Hett glöggte och det lät som en bra idé så jag utgick från mitt recept på Alkoholfri glögg. och la till te. 
* Receptet sa bara svart te. Jag tycker att chai passar bra. Min favorit är Pukka Vanilla Chai. 


Glöggte 

Mängd: 3 st 45 cl tekoppar

Ingredienser:
5 g färsk ingefära
8 kryddnejlikor
1 bit pomeransskal 
1 kanelstång
1 krm kardemummakärnor
3 dl vatten
4 msk ICA Light Blackcurrant 
1 dl koncentrerad äppeljuice 
6 dl vatten 
6 tepåsar *

Instruktioner:
Skala ingefära. Krossa med kniv. Värm en spisplatta på hög värme. Häll ingefära, kryddnejlika, pomeransskal, kanel, kardemumma och vatten i en kastrull. Koka i 5-6 minuter. Tillsätt svartvinbärsjuice och äppeljuice. Stäng av spisplattan. Låt stå i några minuter. Häll i tekoppar. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten i en kastrull. Koka upp. Stäng av värmen. Tillsätt glögg och tepåsar. Låt dra enligt beskrivning. Ställ sil över skål och häll i. Häll i tekoppar. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Wallahi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar