lördag 9 december 2023

Citronpepparkakor

God morgon! Jag har varit vaken sen 03 och bakat. 
I söndags var adventbaket. Från början planerade mamma att vi skulle vara 8 men det blev bara jag, mamma och en vän. Jag kom dit 12:39. Då hade de hållit på i typ 1 timme. Det var lite kaos och det sa jag. De var förvånade och tyckte det var organiserat. Nä, det var det inte. 🤣🤣🤣

När jag kom dit var lussekattsdegen klar och skulle jäsa. Mamma la in brigadeiro-smeten i kylen. Jag gjorde chokladbollsdegen. Pepparkaksdegen var ENORM. Jag sa att den räcker till en ARMÉ. Bevis: 


När degen jäst klart, såg jag snart att den inte var elastisk. När jag tryckte ner fingrarna hoppade den inte upp väldigt snabbt. Och den var jättekompakt! Jag sa att den var kass, hemsk, horribel. Den var inte alls elastisk. På morgonen bakade jag lussekatter och trots de inte blev toppen, var min GLUTENFRIA deg MYCKET BÄTTRE än deras. 
När jag skulle ge delar deg till oss fick jag ta i ordentligt för att separera. Det var jättesvårt att forma lussekatter!!! Det gick inte att rulla på bakmattan. Jag använde tekniken att rulla mellan händerna i luften och låta degen falla ner vertikalt. Det gick sådär. De sa att mina lussekatter var finast. Och det var de faktiskt. 🤭 

De gjorde brigadeiro och rullade i chokladströssel. Jag började med pepparkakor. Jag gjorde änglar, snögubbar och katter. Vi pratade om våra katter, men mest om JV. Mamma spritsade några men det blev... sisådär.. Det blev några Halloween-spöken-änglar och en katolsk präst:


Vi gav upp ganska snabbt med pepparkaksdegen. Det blev kanske runt 50 styck.


Snygg resultat. Och förvånansvärt nog var lussekatterna goda! Fastän degen var KATTastrofal. 

Iförrigår bakade jag mamma och syrran klart pepparkakor medan vi såg på Young Sheldon.


Det tog ca 2 timmar.


Jag gjorde bara kissekatter 😻 

Nu till receptet. Idag är Pepparkakans dag! Annas Pepparkakor skapade temadagen 2006 (Wikipedia). För historien om pepparkakor, se Pepparkakor


Jag inspirerades av Citronpepparkakor på sida 80 i "Julens söta saker" av Therésia Erneborg. Men jag utgick från mitt eget spektakulära recept på Pepparkakor. 😉


Citronpepparkakor 

Mängd: 34 st hjärtan, ca 250 g, ca 295 g deg

Ingredienser: 
2 msk rivet citronskal (från 4 citroner) 
15 g Naturli' Ekologisk Vegan Block
1 nypa salt 
40 g kokossocker
10 g agavesirap 
4 msk Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
1 msk citronsaft 
1/2 tsk bakpulver 
10 g rismjöl
20 g bovetemjöl 
100 g potatismjöl
5 g psylliumhusk
1 tsk pofiber 
~ 20 g potatismjöl  

Instruktioner:
Skölj citron. Finriv. Värm en spisplatta på medelvärme. Smält smör i en kastrull. Ta bort kastrullen. Tillsätt salt, pepparkakskrydda, kokossocker, agavesirap, havremjölk och citronsaft. Blanda. Blanda bakpulver, rismjöl, bovetemjöl och potatismjöl i en skål. Tillsätt under omrörning. Blanda psylliumhusk och pofiber i en skål. Tillsätt under omrörning. Blanda med sked i 1 minut. Forma degen till boll och lägg i skål under lock. Kyl i minst 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Lägg bakplåtspapper på bordet. Strö på potatismjöl. Lägg på en bit deg. Lägg på en bit bakplåtspapper. Pressa ut degen tunt, några millimeter. Dra av biten av bakplåtspapper. Stansa ut former. Upprepa. Grädda mitt i ugnen i 10-11 minuter. Låt svalna minst 30 minuter. Servera rumstempererat.

Förvaring: Förvara lufttätt.

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar