onsdag 31 augusti 2022

Spaghetti med plommon- och tomatsås

Igår var en jätterolig dag! Jag och mina föräldrar åkte och hälsade på en vän, skrattade och åt gott. MEN! Tigger var då ensam i många timmar. Och hon skällde ut mig rejält när jag kom tillbaka:


Och det här var bara hälften av utskällningen! Tigger är så duktig på att prata, alltså! 

Idag har det hänt mycket! Jag deltog i en studie som jag hittat via Accindi på Lunds tekniska högskola. Studien handlar om VR (Virtual reality) och gick ut på att jag var i ett "virtuellt rum" och skulle bete mig så som jag skulle göra om det var en utrymningssituation. Det var typ som ett spel. Det tog knappt 10 minuter och för det fick jag Superpresentkort för 100 kr. 

Jag gick tillbaka till Lund C, lyssnade på Sekter och njöt av värmen. Sen åkte jag till Helsingborg och på tåget hände något chockerande! Det var en VOVVE framför!!


OH. MY. GOD. 🙀🙀🙀 

Jag åkte till IKEA där jag köpte huvudkudde och madrasskydd. Och på tåget hem var det FLERA JYCKAR! 

Tigger skällde ut mig lite när jag kom hem men hon var så kelen och förlät mig direkt 


Min lilla fluffis fick pussar 😘😘😘 

Snart kommer receptet, först lite backstory. 13 augusti var jag på Lidl och blev påmind om 1 maj. 1 maj var jag på Lidl och fick en glad överraskning: Linspasta! 



Båda är 500 g och kostar 35.95 kr styck. 
100 g Spaghetti av röda linser innehåller 
355 kcal
1.7 g fett
0.3 g mättat fett
56.0 g kolhydrater
2.2 g sockerarter 
5.9 g kostfiber 
26.0 g protein 
<0.01 g salt

100 g Spaghetti av gula linser innehåller 
345 kcal
1.0 g fett
0.2 g mättat fett
59.0 g kolhydrater 
2.0 g sockerarter 
6.2 g kostfiber 
22.0 g protein 
<0.01 g salt

I alla fall, tiden gick och jag glömde bort det. 13 augusti var jag på Lidl och såg dem, vilket fick mig att testa dem. Men jag hade reservationer... När jag tipsade om dem i Facebook-gruppen "Va, är det veganskt? 1.2" 1 maj, kom flera negativa kommentarer där alla sa att det blev gegga. 
Om den gula: "en geggi klump" 
Om den röda: "Spaghetti-gegg" och "en enda gegga" 

MEN! En kommentar sa att "den röda är riktigt god" och en annan sa "Den gula blev jättebra för mig! Och god!" 🤷‍♀️ 

Så jag hade inte höga förhoppningar. Jag började med den gula. Det gick bra!



Men jag testade igen med samma metod för att se att jag inte bara hade tur. Det gick bra andra försöket också. 


Ingen gegga!! 🥳 

250 g torr spaghetti blev ca 560 g kokt. Första gången åt jag spaghetti precis när den blivit klar. Andra gången testade jag att låta den stå typ 1 timme. Den stelnade och klumpade ihop sig men var ändå mjuk. 

Spaghettin höll sin form, men när jag rörde i sås delades nästan alla i mindre bitar


För mig spelar det inte så stor roll, det smakar ju samma. Speaking of, hur smakade det? Bra! Neutral pastasmak, bra konsistens 🤤🥳 

Den röda gick lika bra! Båda gångerna!


200 g torr blev ca 485 g kokt. Den gick också sönder när jag blandade i sås. 

Så hur lyckades jag? Instruktionerna säger att hälla spaghetti i kokande vatten och koka på "svag värme" i 7 minuter. Jag följde det nästan till pricka, men var mer försiktig:

Värm en spisplatta på medelvärme. Häll vatten och salt i en kastrull. Låt sjuda. Häll i spaghetti. Sänk värmen till låg. Låt stå i 8-9 minuter.  


Skulle jag köpa igen? Japp. Bra pris och konsistens, god, neutral smak. Men det blir kanske inte några fina foton direkt 🤪 

Och nu kommer receptet: Spaghetti med plommon- och tomatsås! Lätt och god version av en klassiker 


Jag tycker om den chunky men man kan förstås mosa/mixa omtanke vill ha slät sås

Naturskyddsföreningen säger att svenska plommon är i säsong juli-september.




Spaghetti med plommon- och tomatsås

Mängd: 1 portion, ca 750 g sås 

Ingredienser: 
Vatten
1 nypa salt
250 g ICA Spaghetti Glutenfritt 

Sås: 
2 vitlöksklyftor 
500 g plommon 
390 g krossade tomater 
1 tsk rödvinsvinäger
2 tsk salt
1 krm ICA Sötströ 

Instruktioner:
Skala och finhacka vitlök. Skölj plommon. Kärna ur. Finhacka. Värm en spisplatta på hög värme. Häll allt i en kastrull. Koka i 9-10 minuter och rör om hela tiden. Låt svalna. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten och salt i en kastrull. Koka upp. Häll i i spaghetti. Koka i 11-12 minuter. Häll av vattnet. Blanda i såsen. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Äddi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar