fredag 26 augusti 2022

Cherry Popsicles

Sedan måndag har det hänt mycket. Jag registerade mig på min nya kurs, Ungdomskultur i skola och samhälle och kikade lite på canvas. Jag började känna mig överväldigad och slutade då stressen började komma. Jag ska kolla mer i helgen.

I tisdags bestämde jag mig för att äntligen ta tag i det här med att försöka lära mig att sticka....


Det är jävligt förbannat svårt, alltså!!! YouTube to the rescue!

Tack vare Sara Bäckmos video lärde jag mig att lägga upp maskor. Jag var tvungen att fota när jag lyckats lägga upp flera maskor 😉



Sedan gick jag vidare till Saras video med räta maskor. Här fick jag börja om måååånga gånger. Jag blev inte klok på det på tisdagen, så jag började om på onsdagen. Men jag fick massa övning och övning, ja, det ger ju färdighet.. Så till slut 12:20 på onsdag lyckades jag göra ett första varv räta maskor!


Inte så jämna och fina, kanske.. 

Jag kom aldrig vidare till andra varv. Jag försökte och försökte och försökte men det blev alltid för tight. 😒 Till slut frågade jag om hjälp i en Facebook-grupp och gav upp för dagen. 

Torsdag var fullpackad men kul. Jag var på psyk för att prata om att börja en utredning om ätstörning. I somras träffade jag en kurator som kom fram till att jag har någon ätstörning men att jag behövde få diagnos av någon på psykiatrin. Om nån månad ska jag få hjälp av någon med mer erfarenhet. 

Sen gick jag i det härliga vädret till biblioteket...


och förtidsröstade 😊


Mycket smartare att förtidsrösta utan kö i lugn och ro än att stressa på valdagen! 

Sen gick jag till 2-USE, den bästa second hand-butiken ever, och lämnade DVD:er. När jag kom till Willys var jag svintörstig och drack snabbt 1 liter äpplejuice  😋

På vägen hem började jag känna av fötterna, vilket var logiskt när jag senare såg hur långt jag gått: 16 484 steg och 11.8 km 😅 

Jag har fått många kommentarer med samma tips på torsdag men det hjälpte inte då jag redan lägger upp maskor på två stickor.
Imorse tänkte jag testa göra aviga maskor men när jag såg hur Sara Bäckmo gjorde gav jag upp. Jag hade för mig att det var lättare att virka, så jag bestämde mig för att lära mig att virka istället. Det var så mycket enklare! Med hjälp av Emelie Nilas video lyckades jag göra luftmaskor på första försöket!


Fasta maskor var svårare men gick snabbt ändå!


🥳

Men nu till receptet: Cherry Popsicles för att 26 augusti är Cherry Popsicle Day!

Nationaldaystoday säger att Cherry Popsicle Day skapades av två vänner 2007 i New York City som ville fira sommaren och hjälpa deras samhälle. "The two friends knew that many people did not have access to fresh fruit, especially cherries, during the winter months. So they decided to create an event to bring awareness and support to local organizations serving those in need." 

Vad exakt är Cherry Popsicles? 1905 uppfann 11-åriga Frank Epperson uppfann Popsicles av en olyckshändelse. Han hade lämnat läsk utomhus med en pinne. Läsken frös fast under natten. 1923 sökte han patent för sin uppfinning, “Eppsicles". Men hans barn tyckte att namnet “Pop’s ‘Sicles" var mycket bättre. Popsicles blev snabbt en succé och kom i 7 smaker (root beer, citron, apelsin, banan, vindruvor, vattenmelon, körsbär) där körsbär var "the most popular of them all" (Holidayscalendar)

Så popsicles är ett varumärke men används för att säga glasspinnar. (Som när amerikaner säger Kleenex när de menar näsduk). Andra sätt att säga popsicle är ice pop i USA och Irland, och ice lolly i Storbritannien (Wikipedia). MEN!!! Här blir det förvirrande...

Cambridge Dictionary menar att den brittiska definitionen av ice pop är:
"a long tube-shaped piece of ice with a sweet fruit flavour, sold inside a long plastic cover" 

Medan den amerikanska är:
"a piece of ice with a sweet fruit flavour on a small stick"

Och Cambridge Dictionary definierar ice lolly så här:
"a sweet piece of ice with a fruit flavour on a small stick"

Men så definierar Collins Dictionary ice lolly så här:
"An ice lolly is a piece of flavoured ice or ice cream on a stick."


Även om Wikipedia säger att ingredienserna i ice pops är vatten och smaksättning, är  popsicles inte exklusivt isglasspinnar. Färsk frukt, fryst frukt, saft, juice, sirap kan användas. 

Collins Dictionary definierar popsicle så här:
"A Popsicle is a piece of flavoured ice or ice cream on a stick."


Men i alla fall... Jag googlade på "cherry popsicle recipe" och jolade på sökresultat från sida 1-4. Alla utom två recept var med körsbär istället för körsbärsjuice. Och många hade någon mejeriprodukt/Växtbaserad mejeriprodukt där de vanligaste var kokosmjölk och yoghurt. Så jag körde på versionen med kokosmjölk 🙃 

Nä, de blev inte helt släta, men det gör inget (för mig). Om man inte vill ha bitar av körsbär i kan man ju sila bort de innan man fryser. Jag använder glasspinnformarna CHOSIGT från IKEA. 



Cherry Popsicles 

Mängd: 11 st glasspinnar 

Ingredienser:
400 g frysta tinade körsbär 
200 ml kokosmjölk 
1 1/2 dl ICA Sötströ  
1 msk citronsaft 

Instruktioner:
Grovhacka körsbär. Häll allt i en mixer. Mixa så slätt som det går. Häll i glasspinnformar. Sätt i pinnar. Frys i 4 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen.

Tupanchikkama!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar