lördag 23 juli 2022

Grundrecept på glass no. 1

Uppdatering 28/7-2022: Jag har lyckats göra Grundrecept på glass no. 1 med Garant Kokosgrädde, se längst ner


Nu har jag äntligen köpt en glassmaskin! 8 juli gjorde jag lite research och kollade jag vilka glassmaskiner som var bäst i test på olika sidor. Till slut beställde jag Champion GM210, som jag lyckligtvis nog kunde köpa på Panduro då jag fick presentkort i julklapp och presentkort där.

Efter jag läste vad Test.se skrivit om Champion GM210 valde jag den:



Champion GM210 gör glass, sorbet och frozen yogurt! 
Test.se skriver att nära Testfakta testade den fick glasskvalitén, tillredningstiden och rengöringen höga betyg.
Glassens konsistens blir jämn och fluffig.
Tillredningstiden är jättebra! Snabbaste glassmaskiner tar under 20 minuter på sig och det finns de som tar 60 minuter (Test.se).


Kapaciteten är bra, standard. De flesta glassmaskiner gör 1.5 - 2.5 liter glass (Inspekto). Men, Inspekto  varnar: 
"Vi vill också passa på att säga att om tillverkaren skriver ut att glassmaskinen rymmer 1,5 liter glass så stämmer det inte alltid till 100%. Oftast så klarar de något mindre volym än vad tillverkaren har angett på kartongen och man bör därför räkna något mindre än det."


Test.se skriver att "Vissa maskiner har orimligt små påfyllningshål i locken, vilket ofta kan leda till onödigt mycket kladd", men att enligt tester av Champion GM210 "är det lätt att fylla glassmeten i påfyllnadshålet"


Jag kände mig nöjd. Den enda nackdelen är att den inte har en kylkompressor. 

Det finns två typer av glassmaskiner. Den ena har egen kylkompressor som kyler ner ingredienserna till rätt konsistens, och är dyrare (Inspekto)
"Den andra typen har en skål som måste frysas in upp till 24 timmar för att lagra kyla vilket också är det billigaste alternativet." (Inspekto)


Glassmaskiner.nu skriver "Maskinen har ingen egen kompressor vilket innebär att skålen måste förkylas i frysen i cirka 8 timmar." 

När jag skulle göra glass för första gången blev det tokigt och frysskålen skulle vara i frysen längre än 8 timmar när jag var redo att använda den. Så jag ringde till kundtjänst för att höra om det var okej och fick svar att det är minst 8 timmar men att det inte spelar roll om det är över det, 16 timmar går lika bra. 


Det här var inte mitt första försök om man säger så. Men jag gav inte upp, envis som jag är, och till sist lyckades jag.

Jag utgick från Diet Doctors recept Mejerifri LCHF-glass utan ägg. Jag använde information och tips som jag skrev om i Kokosvispgrädde när jag gjorde glassmeten. Läs gärna inlägget då jag går igenom många olika produkter och deras omdömen!

* Efter 12 timmars kylning tog jag ca 220 g kokosgrädde från kokosgräddeburken där resten var vätska 

** Jag glömde att kyla kokosmjölk! Men jag hade kvällen innan öppnat en burk men den hade inte separerat, så jag hällde i en skål och tog den när jag gjorde glassmeten. Så när jag ska göra om det behövs mer än 400 ml för att ta ut 400 ml.

*** Jag vispade på läge 1 i 2 minuter, på läge 2 i 45 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 4 i 2 minuter.



Grundrecept på glass no. 1

Mängd: ca 600 g smet klar för glassmaskin 

Ingredienser:
400 ml Renée Voltaire Vispbar Kokosgrädde *
400 ml kokosmjölk **
1 1/2 dl Funksjonell Mat Sukrin Melis 
2 1/2 msk citronsaft 

Instruktioner: 
Skaka burkarna. Ställ alla ingredienser, skål och vispar i den kallaste delen av kylen. Kyl i 12 timmar. Gör färdig glassmaskinen. Ta ut burkarna. Skaka inte. Öppna kokosgrädde och häll grädden i skålen. Öppna kokosmjölken, häll ut vätskan och tillsätt kokosmjölken i skålen. Häll i sukrin melis och citronsaft. Vispa med elvisp i 5-6 minuter. Börja vispa på låg hastighet och öka lite i taget. *** Kör i glassmaskin. 

Förvaring: Förvara i frysen.




28 juli lyckades jag att göra Grundrecept på glass no. 1 med Garant Kokosgrädde! 🥳

Efter 12 timmars kylning tog jag ca 240 g kokosgrädde. Den hade inte separerat alls och var inte lika tjock och fluffig bara av kylning som den var när jag gjorde Kokosvispgrädde 

** Efter 12 timmar blev det ca 200 g från kokosmjölken. 

** Jag vispade på läge 1 i 30 sekunder, på läge 2 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 3 i 1 minut och 30 sekunder, på läge 4 i 2 minuter.

 


Grundrecept på glass no. 1

Mängd: ca 535 g smet klar för glassmaskin 

Ingredienser:
250 ml Garant Kokosgrädde *
500 ml Garant Kokosmjölk **
1 1/2 dl Funksjonell Mat Sukrin Melis 
2 1/2 msk citronsaft 

Instruktioner: 
Skaka burkarna. Ställ alla ingredienser, skål och vispar i den kallaste delen av kylen. Kyl i 12 timmar. Gör färdig glassmaskinen. Ta ut burkarna. Skaka inte. Öppna kokosgrädde och häll grädden i skålen. Öppna kokosmjölken, häll ut vätskan och tillsätt kokosmjölken i skålen. Häll i sukrin melis och citronsaft. Vispa med elvisp i 5-6 minuter. Börja vispa på låg hastighet och öka lite i taget. *** Kör i glassmaskin 

Förvaring: Förvara i frysen.

Arrivederci!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar