söndag 3 juli 2022

Broccoli- och kidneybönssoppa

3 juli är Eat Beans Day! Alternativt kallas temadagen för Eat Your Beans Day, och enligt mina google-sökningar vet ingen när temadagen skapas och av vem. Jag kom fram till att Eat Beans Day fanns i alla fall 2012 när jag googlade. 

Broccoli- och kidneybönssoppa är receptet dagen till ära 🥕🥦 

 Med mitt recept blir kidneybönorna mjuka men med tuggmotstånd, men till det här receptet lät jag de stå 20 minuter mer så de var ännu mjukare, så mjuka som jag vill ha de i soppa



Broccoli- och kidneybönssoppa

Mängd: 9 st 90 cl skålar 

Ingredienser:
1 gul lök
6 vitlöksklyftor 
2 morötter (~ 265 g)
550 g broccoli 
Rapsolja 
30 dl vatten 
20 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
6 msk salt 

Instruktioner:
Skala och finhacka lök och vitlök. Skär bort toppen och botten på palsternacka. Skala. Finhacka. Skölj broccoli. Skär i små buketter. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja, lök och vitlök. Fräs i 2 minuter. Tillsätt Jalfrezi Masala. Fräs i 1 minut. Häll i palsternacka. Fräs i 6 minuter. Höj värmen till hög. Skölj kidneybönor. Häll i broccoli, kidneybönor och vatten. Koka i 15-16 minuter och rör om då och då. Blanda i havremjölk och salt. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Jajohecha peve!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar