torsdag 16 juni 2022

Äpple- och gurkvatten

Igår var inte *toppen*... Lite efter 09:00 när jag spolade i toaletten kom det AVLOPPSVATTEN FRÅN DUSCHGOLVBRUNNEN!!!!!! Fem timmar senare kom något VVS-proffs och fixade det. Tur nog var det inte stopp längre ner i röret, utan under en vit grej under gallret, kan det samlas hår och då kan det bli så här. Så nu ska jag städa under grejen en gång i månaden. 

Idag var mycket bättre! Jag hämtade mina nya snygga glasögon


Sen var jag på biblioteket för en kokbok jag reserverat hade kommit. Den heter "Välj hälsa! God mat för glad tarm och grön vardag" och rekommenderas. 


Moving on. Idag är fjärde dagen på BNF Healthy Eating Week. Temat är Stay hydrated - fill up from the tap 



Så de rekommenderar "6-8 drinks" (Nutrition), vilket är NHS rekommendation och motsvarar 1.5 - 2.5 liter (NHS).

Jag har blivit bättre på att dricka, men jag har svårt att få i mig mycket mer än 1 liter per dag. Dock så är det lättare på sommarna. Men det är superviktigt och jag vet att jag måste skärpa mig. NHS listar några funktioner i kroppen som vatten spelar en roll i: 

"•Prevention of pressure sores or ulcers and skin elasticity and softness.

•Removing waste products and toxins through the kidneys.

•Prevention of urinary tract infections.

•Brain function and concentration.

•Blood pressure and heart health.

•Muscle and joint movement.

•Allowing your medications to work effectively.

•Preventing falls - dehydration can increase dizziness and make you feel faint.

•During a heat wave or hot weather, dehydration can also lead to heat exhaustion and heat stroke."

Livsmedelsverket säger till och med att "Dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel." Så för att få i sig vatten kan man smaksätta det, som här med Äpple- och gurkvatten! 🍎🥒

27 april var jag på biblioteket och kollade i Jenny Mustards kokbok New Vegan: det ny veganska köket (inte för första eller andra gången) och hittade ett recept som jag visste att jag ville göra. Gurkvatten! Men, istället för mynta eller lime, används äpple! Jag utgick från Jennys recept men ändrade lite, som vanligt🙃




Äpple- och gurkvatten

Mängd: 4 st 60 cl glas 

Ingredienser:
1 msk citronsaft 
3 dl vatten
1/6 gurka (5 cm)
1 äpple (~ 110 g)
15 dl vatten 

Instruktioner: 
Blanda citronsaft och vatten i en skål. Skölj gurka. Skiva tunt och lägg i skålen. Skölj äpple. Skiva tunt och lägg i skålen. Häll ut vattnet. Tillsätt vatten. Kyl i 2 timmar. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Hasta la vista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar