onsdag 13 oktober 2021

Belugalinstacofärs

Så kom D-dagen.... Dvs. omprovet. Jag blev... *dramatisk musik* .... GODKÄND!!!! 


Vad hände då? Jo, det ska jag berätta. 

Innan jag gick hemifrån 8:30 pratade jag med mamma om upplägg. Då kom det fram att hon inte tyckte att sallad passade med mitt förstahandsval, grönsaksnudlar med belugalinssås och ostgratinerad blomkål/broccoli/champinjoner. That threw me for a loop. MEN! Tur som fan att hon gjorde det, för det hade kunnat gå uti helvete med val 1. 

På promenaden till skolan tänkte jag och bestämde mig för att göra val 2 istället, alltså Belugalinsbiffar, blomkålsris/kokt gryn, raita/tzatiziki och sallad. Det var det jag gjorde och det tyckte läraren var "kreativt". 

Men allt var inte en dans på rosor! När jag skulle byta om insåg jag att jag hade glömt köksskorna!! Tur nog fick jag låna ett par. 👞

Nästa disaster var att det inte fanns nötter eller frön på bordet. Men innan det hade läraren sagt att fråga för hen hade kunnat glömma. Jag påpekade det och vad hämtade läraren? DET JAG BEHÖVDE: MANDLAR!!!! OMG! 

När jag provlagade testade jag flera gånger att göra valnötsflarn, men varenda gång misslyckades det. Men, det receptet som lyckades var Mandelflarn från Recepten.se och det var det som jag gjorde. Mamma sa att de var "supergoda" och vad sa läraren? "Supergott!" 🤩 

MEN INTE BARA DET! Hen frågade om FLER! När jag hämtade burken hade hen ätit i alla fall hälften! 🥳 

Men nu måste ni ju se uppläggen!


Inkokta päron med mandelflarn och vaniljgrädde. 
Päronet var bra (vilket jag visste eftersom jag kollade temperaturen som jag gjorde när jag provlagade). 
Mandelflarn var "supergott".
Vaniljgrädden tyckte hen var för söt. 


Belugalinsbiffar, kokt kamutvete, sallad och tzatiziki med zucchini.

Biffarna behövde mer smak och färgen var tråkig på biffarna, pga linserna. Men det var "kreativt". 
Kamutvete var lite överkokt.
Salladen hade fint blancherad svartkål och broccoli. 
Ingen kommentar om tzatziki.

Så när jag frågade om jag var godkänd svarade läraren: 
"Godkänt så det skriker om det." 

Min reaktion:


Läraren tyckte jag hade bra hygien men att jag verkade för bunden till mina recept, men påpekade att det är förståeligt pga min "bakgrund", eufemism för autism och ADHD. 

Men trots det tyckte hen att jag kunde "skjuta från höften" och det håller jag med om. 4 exempel på det:
1: Jag visste att jag skulle göra en sallad med bladgrönt men inte vilka. 

2: Jag ville göra tzatiziki med gurka, men såg zucchini och valde det.

3: Jag visste att det skulle finnas något gryn, de var kamutvete, och lyckligtvis skrev jag ner recept på hirs, couscous, bulgur, matvete, mathavre, durumvete igår. 

4: Jag visste att det skulle finnas något gryn och frön, så jag provlagade biffarna och panerade med sesamfrön. Nu fanns inte det, men polenta verkade funka. 

Det höll på att skita sig flera gånger. Jag trodde att ugnen var på, men läraren påpekade att den inte var det. Tack fan för det! 
Jag kom på minutrar innan att jag glömde värma tallriken. Jag vågade inte värma i ugnen. Jag sköljde i hett vatten i 1-2 minuter. Det funkade! 
När det var mindre än 30 minuter kvar kom jag på att jag hade glömt kamutvete, så det blev klart typ 10 minuter innan. 
Läraren sa att om efterrätten inte hade varit så bra så hade jag gått underkänt. 

Summa sumarum är jag GODKÄND på mitt tredje och sista försök och har därför 3.5 hp till och har klarat kursen!!!!!!!!! 


Så efter 3+ timmar på fötterna satt jag mig i omklädningsrummet och vilade i typ 1 kvart och sen började jag gå hem. Men det var inte snipp snapp slut för EN SVART INKRÄKTARE KOM OCH STRÖK SIG MOT MIG!!





Till dagens recept: Belugalinstacofärs. Jag utgick från Skippa Nudlarnas recept. Receptet angav 1.5 dl vatten, men det räckte absolut inte. Jag behövde 9 dl! 



Belugalinstacofärs

Mängd: ca 460 g 

Ingredienser: 
1/2 gul lök
Rapsolja 
1 msk Tacokrydda 
100 g Risenta Svarta Belugalinser 
250 g ICA I Love Eco Ekologiska Krossade Tomater
9 dl vatten
2 tsk salt

Instruktioner:
Skala och finhacka lök. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rapsolja i en kastrull. Fräs lök i 2 minuter. Tillsätt rapsolja och Tacokrydda. Fräs i 1 minut. Höj värmen till hög. Skölj belugalinser i en sil. Tillsätt belugalinser, tomat och vatten. Koka i 25-26 minuter och rör om hela tiden. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Adios! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar