fredag 13 september 2024

Peanut Butter Chocolate Chip Cookies

STORA NYHETER! Mammas självbiografi släpptes 4 september!!! Och nu har jag den.🥳🎉🎊 Den heter "Friheten är mitt paradis : en sann berättelse om Jehovas vittnen, våld, övergrepp - och om att läkas från PTSD".


Köp online på AkademibokhandelnBokisNordersAdlibrisBokus.
Förutom online, kommer Akademibokhandeln sälja i butik och jag vet att några bibliotek beställt. 



Jag skickade inköpsförslag till mitt bibliotek och de har beställt. 
Om du vill hjälpa få boken på bibliotekens radar, får du jättegärna skicka inköpsförslag/inköpsförfrågan till ditt bibliotek! ❤️ 

Moving on till receptet. 13 september är dag 13 på Organic September. Och International Chocolate Day! 🍫 OBS! International Chocolate Day är inte World Chocolate Day. International Chocolate Day är varje 13 september och World Chocolate Day firas varje 7 augusti (Days of the yearWikipedia). 
På Wikipedia står det att the U.S. National Confectioners Association säger att 13 september är International Chocolate Day, vilket är Milton S. Hersheys födelsedag (grundaren till chokladtillverkaren Hershey's). 

"In the 1990’s the French declared September 13 International Chocolate Day as a tribute to the birth of novelist Roald Dahl."
"The origin of the festival arose in France in 1995, although he quickly obtained the consent of USA since also that same day, but in 1857, he was born Milton S. Hershey, the founder and owner of 'The Hershey Chocolate Company', one of the famous brands known for producing large scale chocolate already values ​​accessible to all audiences."

Det finns många temadagar som firar choklad ⬇️
15/5: National Chocolate Chip Day (USA)
7/7: World Chocolate Day
28/7: National Milk Chocolate Day (USA)
13/9: International Chocolate Day (USA)
22/9: National White Chocolate Day (USA)
28/10: National Chocolate Day (USA)
11/11: Chokladens Dag (Sverige) 
16/12: National Chocolate Covered Anything Day (USA)
28/12: National Chocolate Day (USA)
19/2: National Chocolate Mint Day (USA)

Men idag är också Peanut Day! 🥜 National Days Today säger att temadagens ursprung är okänt men tros ha skapats på början på 1990-talet.

Peanut Butter Chocolate Chip Cookies är dagens recept. 🥜🍫🍪 Jag utgick från Baka Sockerfritt
Baka Sockerfritt använder grovhackad choklad. Jag tog Stahlberg Dark Cocoa Baking Drops som jag köpte på Maxi.

Efter flera experiment kom jag fram till det perfekta receptet! Observera att hur crunchy de blir beror på hur du formar dem. De blev ca 6 cm i dm, ca 3-5 mm höga.


Peanut Butter Chocolate Chip Cookies

Mängd: 9 st, ca 170 g

Ingredienser:
35 g Nick's Fiber Syrup 
70 g Green Choice Peanut Butter Crunchy
1 tsk kokhett vatten
35 g ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
30 g mandelmjöl 
15 g Stahlberg Dark Cocoa Baking Drops  

Instruktioner:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Häll sirap, jordnötssmör och vatten i en skål. Blanda. Tillsätt havregryn och mandelmjöl. Blanda. Blanda i choklad. Forma kakor och lägg på plåt. Grädda mitt i ugnen i 12-13 minuter. Kyl i 2 timmar. Servera kallt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Atees!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar