torsdag 11 juli 2024

Tirk Salouk Swai

11 juli är International Raw Food Day! Kokboksförfattaren Karen Knowler skapade temadagen (International Days) och har firats sedan åtminstone 2013 (The Fast Diet).
Raw food beskriver Kurera som:

"Rawfood, också kallat levande föda eller råkost, är mat som inte hettats upp över 42 grader. Mycket av näringen förstörs helt eller delvis när maten hettas upp - eller behandlas. De flesta rawfoodare äter därför så naturlig och 'hel', obehandlad mat som möjligt. Helst helt ekologisk. Kosten är också fri från gluten och mejeri samt är ofta helt vegansk. Det enda processning som sker inom rawfood är att man fryser, torkar och mixar maten. Redan vid 50 procent rawfood märker kroppen stor skillnad."

OBS! Många ingredienser som används i raw recept är faktiskt inte raw. Karin Haglunds sida "Raw food eller inte?" där hon går igenom flera ingredienser. Jag har valt ut några här:

1: Havregryn 

"Havregryn kan ingå i en del desserter som säljs som raw food men havregryn är generellt inte raw. Det finns dock att få tag på raw men är mycket dyrare och svåra att få tag på."

I någon av Erica Palmcrantz Aziz böcker skrev hon att det finns raw havregryn i USA.
Victoria Vesterlunds blogg Rawvegan.se är fantastisk. I ett inlägg skriver Victoria: 

"Havregryn är inte raw, vill du göra en helt raw variant ska du köpa något som heter nakenhavre flingor, dessa kan du hitta i hälsokostbutiker och på nätet, dem har lite mer tuggmotstånd och lite mer smak."

2: Riven kokos  

"Kokosflingor är inte raw om man inte köpt från ett märke som tydligt visar att det är raw (har återigen en mycket dyrare prislapp än andra), se ex här. Man kan absolut ta ett raw food-recept och använda vanliga kokosflingor om man vill vilket jag själv ibland gör."

3: Agavesirap 

"Agavesirapen du köper i butik är oftast inte raw utan istället väldigt processad. Vill du köpa sötning som faktiskt är raw så var noga med att det står på paketet."

4: Nötter

"Många nötter och frön kan vara värmebehandlade och är då inte raw. Exempel kan de ha hettats upp för att kunna skalas. Väldigt vanligt med caschewnötter som är svåra att få tag på ekologiska och helt raw. Så att göra ”raw food-bollar” med vanliga cashewnötter är egentligen inte raw. Samma sak om nötterna är rostade, då är de givetsvis inte raw heller." 

5: Torkad frukt

I juli 2021 mejlade jag med Erica. Jag skrev:
"När det står torkad frukt/nötter på ingredienslistor i raw recept, hur viktigt är det att själva ingredienserna är raw? Frukt torkas ofta på högre än 42. Är det fortfarande tex raw bollar om russinen torkas på 60 grader?" 

Ericas svar:
"Det är lite gränsfall och egentligen för att vara hundra hundra raw ska man fråga leverantören menjag använder vanliga eko. Får se lite mellan fingrarna ibland;)" 

Efter detta mejlade jag tillverkare och samlade svar i dokument. Den här tabellen är på raw torkad frukt, enligt tillverkarna. Observera att jag fick svaren i juli/augusti 2021 så det kan ha ändrats. 


Och jag tror att alla Rawfoodshops torkade frukter är raw. 
De som inte är raw samlade jag också i en tabell:


Självklart finns det massa med tillverkare, men jag valde att fråga de som jag redan hade samlat innan dess. Dvs de med lägst kcal. 

Slutsats
Jag försöker vara så noga som möjligt och kollar i dokumentet. Men för att använda Ericas ord, måste man ibland se mellan fingrarna med ingredienser. 

Observera att jag inte tror att raw food är det bästa någonsin och att det är överlägset tillagad eller processad mat. Jag tycker dock det är kul att variera, experimentera och utmana mig i köket. Till exempel genom att göra raw food. 

Dagens recept är Tirk Salouk Swai, mangosalsa från Kambodja. 🇰🇭 Tirk Salouk är sås och swai är mango på khmer. 
Jag utgick från sida 153 i "1000+ Indigenous Tasty Cusine of 23 Asian Countries-Comes with Food for Thought: (Purchase This Book and Help Feed Hungry Children!)" av Dr. Beatrice Batnag Donofrio och Dr. Lawrence Wheeler. 
Beskrivningen säger:
"This hot and spicy Khmer Krom mango salsa is great for dips with potato, taro root and shrimp chips, with fresh raw vegetables or with grilled fish or meat. It is very easy to make and very tasty."

Man mixar till den konsistens man vill: 
"For chunky salsa; mix all ingredients together.
For creamy salsa; put all ingredients in food processor and blended for few second. [sic]"

Jag mixade med stavmixer. Det blev ganska krämigt med lite bitar. 


Tirk Salouk Swai

Mängd: ca 315 g

Ingredienser:
1 salladslök (~ 35 g)
4 röda heta chilifrukter (~ 35 g)
1 mango (~ 425 g)
20 g färsk koriander 
1 msk limesaft
1/2 tsk salt

Instruktioner:
Skölj och grovhacka salladslök. Skölj chili. Kärna ur och grovhacka. Skölj mango. Skala och tärna. Skölj och grovhacka koriander. Häll allt i en skål. Mixa med stavmixer. Servera rumsvarmt/kallt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Lee hi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar