torsdag 6 juni 2024

Äppelkaka från Åmål

6 juni är dag 6 på Fresh Fruit and Vegetables Month och Dairy Alternatives Month, Sveriges nationaldag och Fruktens dag! Kultursmakarna skriver så här: 
"Fruktens dag firas alltså 6 juni varje år. Vi har inte kunnat hitta vem som instiftat den men har funnit uppgifter om att den ska ha firats sedan 1970-talet. Det som firas är fruktens goda smak och egenskaper för hälsan."

Dagens recept är Äppelkaka från Åmål! Jag utgick från sida 88 i "Sveriges nya landskapsrätter" av Anna Gidgård. Men exakt samma recept finns på Matklubben och ICA
Beskrivningen säger: 
"Äppelkaka från Åmål är ett slags toscaäpplen som görs på ugnsstekta äppelklyftor och får smak av mandel. Rätten görs gärna av landskapsäpplet oranie, som är svagt syrligt och aromatiskt och passar ypperligt till desserter."

En kommentar på Matklubben från 2010 säger:
"Det roliga är att jag är själv uppvuxen i Åmål och varken jag eller någon från stan som jag frågat har någonsin hört talas om det här receptet, eller åtminstone inte att det ska vara något speciellt typiskt för staden. Men är det det så är det väl värt att vara stolt över - verkligen jättegott!!!" 

Så naturligtvis har jag veganiserat receptet och gjort gluten- och sockerfritt. Smeten var väldigt lös så jag tog lite mer rismjöl. Receptet använde 6 äpplen som vägde ca 1 kg men jag hade bara små äpplen. 20x30 g ugnsform används men jag tog 24 cm i dm pajform. Mängden äpple räckte till pajformen.


Äppelkaka från Åmål

Mängd: 1 st 24 cm i dm pajform 

Ingredienser:
65 g skållade mandlar
8 äpplen (~ 800 g)
50 g Naturli' Ekologisk Vegan Block 
4 msk ICA Sötströ 
15 g rismjöl 
2 msk Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 

Instruktioner:
Grovhacka mandlar. Sätt ugnen på 225 grader. Skölj äpple. Skala, kärna ur och skär i tunna skivor. Häll i pajform. Tillaga mitt i ugnen i 10-11 minuter. Ta ut. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll smör i en kastrull. Smält. Tillsätt mandlar, sötströ, rismjöl och havremjölk. Fräs i 1 minut. Häll smeten över äpplena. Grädda mitt i ugnen i 21-22 minuter. Servera rumsvarmt. 

Förvaring: Förvara i kylen. 

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar