lördag 27 april 2024

Geelrys

Tigger och Mullis update! Förra lördagen firade vi mammas och pappas födelsedagar. När jag kom lekte mamma med Mullis och jag fick se hennes totala personlighetsförändring.




What the fluff?!

På söndag hälsade mamma på. Vi myste och sen sa jag att vi skulle gå ut! Vi gick ut med Tigger 12:01. Hon gick först ner till källaren. Hon visade buskarna.




12:03 krafsade hon på dörren. Mamma tog henne i famnen. När jag skulle sätta i nyckeln öppnade en man från insidan!!! 🙀🙀🙀 Mamma stod bara kvar med Tigger och gömde sig inte! Hemma igen 12:04. 



Hon blev helt utmattad! Sov och myste med sin mamma. 😍




Foton från måndagen. 😜 


På kvällen hoppade hon upp i mitt knä och knådade. 🥰



På onsdag kom mamma igen. Det blev mycket myyyyys.


I torsdags gick vi ut. Började bra, hon nosade.


Men sen blev det ordentligt oväsen!!! Nån såg lät! Tigger blev rädd och ville in. 

Men det var två menschen utanför grannens dörr! Sa till Tigger att vi måste vänta. 


Men då kom en, öppnade dörren och undrade om jag ville in. Väntade några sekunder till de gick in. Kom hem efter tre minuter ute.







Imorse hade vi massssa mys! 

Nu till dagens recept. 27 april är Sydafrikas nationaldag, a.k.a Frihetsdagen! 🇿🇦 Geelrys är dagens recept! Geel är gul och rys är ris. 
Jag utgick från Global Table Adventure och sida 87 i "Ris" av Tove Nilsson. De skiljer åt på några sätt:
GBT har vatten, TN har kycklingbuljong
GBT har matolja, TN har inte det
TN har kanelstänger, GBT har inte det 
GBT sjuder i 30 minuter, TN i 10 minuter 

Jag följde GBT men sjudade inte i 30 minuter.
Geelrys serveras ofta som tillbehör till Bobotie. GBT får 6 portioner. Jag delade receptet men åt det ensamt som en portion.


Geelrys

Mängd: 1 st 100 cl skål, ca 620 g

Ingredienser: 
190 g basmatiris 
6 dl vatten 
30 g russin 
10 g solrosolja 
1 tsk malen gurkmeja  
1 tsk salt
1 tsk ICA Sötströ 
1 krm malen svartpeppar 

Instruktioner: 
Skölj riset i kallt vatten 5-6 gånger. Häll allt i en kastrull. Värm en spisplatta på hög värme. Koka upp. Sänk värmen till låg. Sjuda under lock i 12-13 minuter och rör om ofta. Fluffa. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Totsiens!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar