lördag 9 mars 2024

Salsa Roja de Molcajete

9 mars är dag 9 på Nutrition Month. Och Tomatsåsens dag! 🥫 Jag kan inte hitta ursprunget men temadagen har funnits sedan åtminstone 2014. 
Dagens recept kommer från Mexiko: Salsa Roja de Molcajete/Salsa Roja Molcajeteada. 🍅 Salsa är sås, roja är röd och molcajete är en mexikansk mortel. 


Jag utgick från sida 48 i den FANTASTISKA kokboken "Vegan Mexico: Soul-Satisfying Regional Recipes from Tamales to Tostadas" av Jason Wyrick. 
Jason säger:
"This is the classic crushed salsa. It has a robust sweetness from the roasted chiles, tomatoes, onions, and garlic and a nice rustic texture. A molcajete greatly speeds up the process of making this salsa, but you can easily make this in a mixing bowl with a potato masher or heavy wooden spoon." 

Några anteckningar: Jag tog plommontomater istället för romatomater. Jag skar bara av toppen på jalapeño men receptet säger att man kan ta bort kärnhuset om man vill minska hettan. 
Två smått oklara grejer. Det står bara "Chop", inte grovhacka/finhacka. Så jag kollade på foton och det skiljer sig åt i konsistensen.



Det står "pan-roast the onion and garlic until they are partially blackened". Vad är "partially blackened"??? En tolkningsfråga, alltså. Jag tog 11-12 och 5-6 minuter. 



Salsa Roja de Molcajete

Mängd: ca 395 g

Ingredienser: 
3 plommontomater (~ 275 g) 
2 jalapeños (~ 95 g) 
1 silverlök 
4 vitlöksklyftor
20 g färsk koriander (~ 10 g efteråt) 
1 msk limesaft 
1/2 tsk salt

Instruktioner:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Skölj tomat. Skölj jalapeño. Lägg på bakplåt. Rosta mitt i ugnen i 15-16 minuter. Skala silverlök. Skär i 1 cm tjocka diskar. Skala vitlök. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll silverlök och vitlök i en stekpanna. Rosta tills de svartnar till hälften, 11-12 minuter. Vänd och rosta i 5-6 minuter. Finhacka silverlök och vitlök. Skär bort toppen på jalapeño. Finhacka. Skölj koriander. Dra av bladen. Grovriv. Häll silverlök, vitlök, tomat, jalapeño, koriander, limesaft och salt i en skål. Krossa till en grov sås med potatisstöt. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Nos vemos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar