fredag 8 mars 2024

Brokolicová polévka

Idag är Internationella kvinnodagen! Ikväll var jag och mamma på utställning på Söder. Womanhood : en konstutställning om kvinnlig kraft för förändring ställs ut av KonstFabriken 8 mars-7 april på Södergatan 11. 


Efter Gudruns tal gick vi in i lokalen med utställningen. 
Jag älskade "bröllopsklänningskarusellen"! 


Mina favoriter:





De här skönheterna tror jag är från 1950-talet.


Denna snygging är i 1930-talsstil men jag tvivlar på att den är antik. 




Flera av mina favoriter i Regency revival från 1960- och 1970-talet. 

Moving on. 8 mars är dag 8 på Nutrition  Month. Brokolicová polévka är dagens recept. Brokolicová polévka är en tjeckisk broccolisoppa. Brokolicová är broccoli och polévka är soppa. Jag utgick från Czech Cookbook. Jag skippade "seasoning salt" och tog bara salt. Jag tog matlagningsgrädde istället för vispgrädde. 


Brokolicová polévka

Mängd: 1 st 100 cl skål

Ingredienser:
350 g färsk broccoli 
8 dl vatten 
1/2 tsk salt
10 g Naturli' Ekologisk Vegan Block 
20 g rapsolja 
1 tsk rismjöl 
1 tsk Rawfoodshop Bouillon Powder 
2 tsk salt
1 nypa malen svartpeppar 
3 msk Valio Oddlygood Oat Cooking 
2 skivor Martas Surdegsbröd (~ 80 g)

Instruktioner:
Skölj broccoli. Skär broccoli i buketter. Skär stammar i tunna skivor. Värm en spisplatta på hög värme. Häll stammar och vatten i en kastrull. Koka upp. Sänk värmen till medel. Sjuda i 30 minuter med lock på men låt ut ånga. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Lägg på bröd. Rosta högt i ugnen i 14-15 minuter. Skär i bitar. Rosta högt i ugnen i 5-6 minuter. Ta bort kastrullen. Ta upp stammar. Häll vattnet i en skål. Häll smör och rapsolja i en kastrull. Tillsätt rismjöl. Fräs i 2-3 minuter. Häll i vattnet. Blanda. Höj värmen till hög. Häll i broccoli, buljongpulver, salt och svartpeppar. Koka upp. Sänk värmen till medel. Sjuda i 8 minuter med lock på. Ta bort kastrullen. Mixa slätt med stavmixer. Värm en spisplatta på hög värme. Tillsätt matlagningsgrädde. Koka i 2-3 minuter och rör om hela tiden. Häll i skål. Strö på krutonger. 

Förvaring: Förvara i kyl

Sbohem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar