lördag 24 februari 2024

Makaroni-piimasupp

24 februari är Estlands nationaldag! Dagens recept är Makaroni-piimasupp. Mjölk på estniska heter "piim" och soppa "supp". Den har en liten konstig ingrediens: socker. Jag tog ICA Sötströ istället. Och ja, det är jättegott! Jag utgick från Nami-Nami

Jag fick anpassa receptet efter pastan. "100 g short pasta" till 5 dl vatten som blir al dente på 5-7 minuter och "fully cooked" efter "another few minutes". Det fungerar ju med makaroner, även glutenfria, men fusilli används mest på foton på Google. Nami-Nami säger inget om pastasort. Tara's Multicultural Table säger: 
"Gemelli noodles [...]. Farfalle, Fusilli, and Rotini are other favorites. Small to medium shapes are best."  
Jag tog fusilli men koktiden är längre så jag behövde mer vatten. 


Makaroni-piimasupp

Mängd: 2 st 100 cl skålar 

Ingredienser:
10 dl vatten 
1 tsk salt 
100 g Barilla Senza Glutine Fusilli 
7 1/2 dl Valio Oddlygood Oat Drink  Gluten Free 
10 g Naturli' Ekologisk Vegan Block
1 krm ICA Sötströ

Instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten och salt i en kastrull. Koka upp. Koka pastan al dente i 11-12 minuter. Rör om då och då. 
Häll i havremjölk. Koka i 13-14 minuter och rör om ofta. Ta bort kastrullen. Blanda i smör. Häll i skålar. Strö över sötströ. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Tsau!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar