torsdag 4 januari 2024

Risgrynsgröt i ugn

Dagens recept och min frukost idag är Risgrynsgröt i ugn! Jag började göra risgrynsgröt i kastrull igår men det började tidigt fastna och jag visste att det skulle brännas vid. Så jag bestämde mig för att testa ett recept jag såg förra året från Ekotipset på Facebook. I inlägget från 29 november står det:
"Jag älskar risgrynsgröt, speciellt i juletider. 🥣 Något jag däremot inte älskar är att hemgjord gröt alltid bränns de sista minutrarna TROTS evigt rörande. 🤬

Men färdigköpt är ju inte lika god som egengjord!

Lösningen? RISGRYNSGRÖT I UGN! 🔥
Inget rörande och inget fastbränt. Lägg alla ingredienser i en form, ställ alarm på mobilen och glöm gröten tills den är klar. I detta recept behöver gröten inte kokas på spisen innan alls och det här är den godaste tomtegröten jag någonsin ätit. 🙏"


Receptet säger att det blir ca 6 portioner så jag halverade receptet. Men jag fick 1 portion istället för 3... 🤪 Men å andra sidan blev det kanske en "stor" portion... 🤷‍♀️ 


Risgrynsgröt i ugn

Mängd: 1 st portion, ca 920 g 

Ingredienser:
1 kanelstång 
1/2 krm salt
2 msk ICA Sötströ 
180 g grötris
10 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
20 g Naturli' Ekologisk Vegan Block 

Instruktioner:
Sätt ugnen på 175 grader. Häll i allt i en ugnsform. Blanda. Grädda mitt i ugnen i 1 timme och 29-30 minuter. Släng kanelstång. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Doei!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar