måndag 1 januari 2024

Pizza

Gott nytt år! Idag börjar Fiber Focus Month (National today). Jag googlade fram att temamånaden fanns i alla fall 2008.
Baking Month börjar också idag! Jag hittar inte mycket om temamånaden, jag har googlat mig fram till att den fanns 2011. 

Och till sist så är 1 januari Internationella pizzadagen! 🍕 Men vet ni vad? Detta verkar bara vara en svensk högtid! På nyårsdagen, alltså. När jag googlar på International pizza day kommer world pizza day upp, och det är 9 februari. Sedan finns det även Italiens pizzadag på 17 januari. Men i alla fall, ursprunget bakom Internationella pizzadagen är okänt. 

När blev det tradition att äta pizza på nyårsdagen i Sverige? På slutet på 2000-talet, säger Mattias Axelsson (författare och gymnasielärare i samhällskunskap, religion och historia) på Svenska högtideroch fortsätter: 
"Ett av de tidigaste beläggen att kalla pizzaätandet på nyårsdagen för en tradition är från Sydsvenskan den 1 januari 2008:

Det har blivit tradition att äta pizza dagen efter nyårsafton. Så var det inte för tio år sedan, men det har blivit så därför att alla andra restauranger är stängda, säger krögaren Hamed Hemmat, som räknar med en 25-procentig ökning av omsättningen under nyårsdagen.

Och varför? Jo för det krävs ingen matlagning och är riktigt gott och fett, vilket många vill ha efter festande och med baksmälla, enligt måltidshistoriker Richard Tellström och etnolog Charlotte Hagström (Svenska högtider). 

Dagens recept kombinerar Fiber Focus Month, Baking Month och Internationella pizzadagen: Pizza! 

Jag utgick från sida 122 i "Nytt bröd: baka gott utan gluten" av Jessica Frej och Maria Blohm (2013). 


Det är Pizza Margherita förutom att jag inte hade färsk basilika på. 


Första gången tog jag 4 dl vatten och degen kändes bra. Men andra gången tog jag 400 g vatten och degen blev fantastisk. Det var det enda jag ändrade. Degen blir lös och slimey men inte jättekladdig när man tar majsmjöl. 
Den gråa tonen kommer från bovetemjöl. 


Pizza

Mängd: 2 st 30 cm i dm, ca 610 g deg, ca 290 g sås

Ingredienser:
10 g färsk jäst för matbröd
400 g kallt vatten 
20 g majsmjöl 
50 g rismjöl 
60 g majsstärkelse 
90 g bovetemjöl 
15 g malen psyllium 
1/2 tsk salt 
Majsmjöl 

Topping:
1 vitlöksklyfta 
10 g olivolja 
40 g tomatpuré 
400 g krossade tomater
1 tsk ICA Sötströ
1/2 tsk salt  
1/2 tsk torkad basilika 
1/2 tsk torkad oregano 
1/2 krm malen svartpeppar 
120 g Valio Oddlygood Munchy Mozzarella Flavour Grated

Instruktioner:
Häll vatten i en skål. Smula ner jäst. Rör om tills det löses upp. Blanda majsmjöl, rismjöl, majsstärkelse och bovetemjöl i en skål. Häll i lite i taget under omrörning. Blanda psyllium och salt i en skål. Tillsätt lite i taget under omrörning. Täck med plastfolie. Låt jäsa i 2 timmar. Skala och pressa vitlök. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll vitlök, olivolja och tomatpuré i en kastrull. Fräs i 1-2 minuter. Häll i tomat, sötströ, salt, basilika, oregano och svartpeppar. Puttra i 22-23 minuter och rör om ofta. Sätt ugnen på 250 grader. Lägg in en bakplåt i mitten av ugnen. Lägg bakplåtspapper på bordet. Strö på rikligt med majsmjöl. Dela degen i två. Platta ut till pizzor med mjölade händer. Bred på tomatsås. Strö på mozzarella. Grädda mitt i ugnen i 12-13 minuter. Låt svalna några minuter. Skär i 12 slices. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar