lördag 30 december 2023

Purkouri

Kl 09 på torsdag 28 var Mullis på TORTYRHUSET!!! Hon klagade i bilen och krafsade på buren. Hon fastade sedan 22:30! 


De tog tempen i RUMPAN på 'na! 🫨 Konstigt nog var hon lugn! Hon hade inte feber. Men sen berättade mamma nåt chockerande: 


FY FAN! Att säga att "man inte känner revbenen" på Mullisen????!!!! Det ser ju vem som helst att hon bara är skinn och ben! 
Fick mig att tänka på bilden jag gjorde på julafton:


OCH SEN! OCH. SEN. Kollar Mullis pappa på nån karta på överviktiga katter...


Påminner mig om denna cat meme:


Urinprovet visade inte nåt. DE RAKADE HENNES MAGE!!! För att göra ultraljud. Det var många hundar och katter i kö. Medan de väntade skickade mamma den här videon och släppte YTTERLIGARE en CHOCKERANDE NYHET!


WHAT THE FLUFF?! 🙀😿 
Ultraljudet visade att hon hade inte överfylld blåsa. Men hon hade inflammation i blåsan pga stress. 😟 Hon är stressad för det är stökigt i hennes hus och att det hela tiden sker förändringar och omorganisation. När hon kom hem åt hon grus (läs torrfoder). Hon smaskade senare i sig tonfisk. BTW, Mullis äter INTE "kattonfisk". No way, José! Det ska bara vara "människotonfisk". Och inte vilket skit som helst heller! Nån gång fick hon billigt skräp som hon ratade. 
Men i alla fall. Hon började antiinflammatorisk och smärtstillande medicin. Hon tyckte också den var god, som Tigger. 


På kvällen drack hon vatten från mammas glas. 
Hon mår bättre! Kissar mer. 

Och lite Tigger-update. Tigger har SÅ MYCKET och hon gör fan ALLT i huset! Så här fint knådade hon imorse:


Av nån anledning slutade jag klappa och klia henne innan sekund. Vad fan tänkte jag där? Tigger hade ju INTE gett TILLÅTELSE till det!


När jag kom hem låg rosa bläckfisken (julklapp) på sängen 😆 


På eftermiddagen myste vi med. Hon knådade mig och sen la hon sig bredvid. 🥰


Moving on. Dagens recept är Purkouri, bulgur med tomat från Cypern! Jag utgick från sida 178 i "Mellan hjortron och oliver: En värld full av recept" av Tessa Kiros. Men jag anpassade tillagningen efter vad det stod på paketet på ICA Bulgur Glutenfritt.
Receptet säger att det ger 4-6 portioner som tillbehör och föreslår att servera till kyckling. Jag åt det som det var och då blev det 1 portion.



Purkouri

Mängd: 1 st portion, ca 1090 g

Ingredienser:
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
4 msk olivolja
200 g krossade tomater 265 g ICA Bulgur Glutenfritt
2 tsk salt
1 nypa malen vitpeppar 1 tsk malen paprika
5 dl kokhett vatten 80 g Alpro Creamy & Subtle Coconut Natural 

Instruktioner:
Skala och finhacka rödlök och vitlök. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll rödlök och olivolja i en kastrull. Fräs i 6-7 minuter. Tillsätt vitlök och fräs i 1-2 minuter. Häll i tomat. Puttra i 2-3 minuter. Ta bort kastrullen. Höj värmen till hög. Häll i bulgur, salt och vitpeppar. Blanda. Häll i paprika och vatten. Koka upp. Sänk värmen till låg. Puttra under lock i 10-11 minuter. Ta bort kastrullen. Låt stå under lock i 5 minuter. Fluffa med en gaffel. Lägg på tallrik med yoghurt. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kyl.

Ya sou!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar