söndag 17 december 2023

Stekta bananer med lönnsirap och valnötter

Igår var jag på julmarknaden på Oceanhamnen och jobbade. Jag och mamma gjorde brända mandlar i murikkan. Alla pengar gick till Barndiabetesfonden. 


Vi båda tyckte det var ironiskt att vi gjorde brända mandlar med masssssa vaniljsocker när alla pengar gick till Barndiabetesfonden.


Det öppnade 12 och folk var där typ direkt. Det var ponnyridning, fiskedam, julkör, och "Helsingborgs superhjältar Vinda och Blubba".



Jag råkade hamna på ett foto på HBG Citys inlägg 😊


Efter 14 blev det mindre och mindre folk. Och efter 15 var det väldigt dött. Konstigt nog, IMO, var julmarknaden 12-18. Solen börjar ju gå ner redan 16! Det är ju för fan riktigt mörkt 18! 

Jag kom hem 16:23. Tigger hade MYCKET att säga! Hon klagade väldigt mycket över att jag varit borta i 5 timmar! 🙀🙀🙀


Min älskade lilla unge! Hon säger vad hon tycker och känner! 😿😿😿 Sen var hon väldigt kelig och ville myyysa 😍 

Moving on. 17 december är Maple Syrup Day! Ursprunget bakom temadagen är okänt men jag har googlat mig fram till att temadagen fanns åtminstone 2001. Dagens recept är Stekta bananer med lönnsirap och valnötter! Yummie! 🍌🤤

Jag utgick från sida 59 i "Köttfri måndag : kokbok" av Paul McCartney och Annie Riggs.

Stekta bananer med lönnsirap och valnötter

Mängd: 1 st portion

Ingredienser:
25 g valnötter
2 bananer (~ 345 g)
1 tsk citronsaft
25 g Naturli' Ekologisk Vegan Block
25 g lönnsirap

Instruktioner:
Finhacka valnötter. Skala och dela bananerna på längden. Häll över citronsaft. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll smör i en stekpanna. Smält. Lägg i bananerna. Stek i 2-3 minuter tills de blir bruna. Vänd och stek i 2-3 minuter. Lägg på tallrik. Rosta valnötter i 1/2-1 minut. Tillsätt lönnsirap och blanda. Häll över bananerna. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kyl.

Bye bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar