tisdag 3 oktober 2023

Bibbelschesbohnesupp

Frohe Tag der Deutschen Einheit! 3 oktober är Tysklands nationaldag som firar enandet av Öst- och Västtyskland. Dagens tyska recept är Bibbelschesbohnesupp! En bönsoppa från Saarland. Soppan kallas också för Bibbelsches Bohnesupp och Schnibbelsches Bohnesupp. 
Guido Grohmann skriver: 
"Jag läste i en bok av Detleva Schönauer att ingen kan förklara begreppet Bibbelsches Bohnesuppe i detalj. [1] Jag hittade inget konkret på internet heller. Termen Schnippelsches Bohnesupp är däremot självförklarande. Alla ingredienser är hackade riktigt fint." 
Urlaub Saarland förklarar att ordet Bibbelsche/Schnibbelsche på Hochdeutsch (standard tyska) betyder "skuren i små bitar." 
Men detta efterföljs inte när man kollar på google bilder på soppan. Jag utgick från Gute Kueches recept och följde angivelse där och foto på hur jag hackade. 

Alla har nog inte letat recept på tyska sidor men det här och andra recept har två likheter
1: Suppengemüse (soppgrönsaker) används 
2: Libbsticka används 

Soppgrönsaker är purjolök, morot, palsternacka och rotselleri. Libbsticka är en ört som används ofta i Tyskland men är svår att hitta i Sverige, så jag skippade det. Men libbsticka är i buljongpulvret. Om man nu skulle vilja ersätta libbsticka, säger Säsongsmat att "smak och doft påminner om selleri". 

Andra recept använder speck eller mettwurst, men inte alla. Now, det står 1 liter grönsaksbuljong i receptet till 4 portioner. Jag undrade hur fan det skulle räcka. Men det gick. Fast jag fick 2 istället för 4 portioner. 🤪 Hur jävla små skålar hade dem?? Min poäng är i alla fall att inte gå på impuls och häll i mer. 

Varför använder jag frysta haricots verts? Är det för att jag inte läste tillräckligt noga och först när jag hackade grönsaker insåg att de skulle vara färska? Ja. Är det också för att jag inte ville gå tillbaka och att jag redan hade frysta hemma? Också ja. 🙃

En mycket märklig grej med denna specialitet är tillbehöret, vilket Guido förklarar:
"Det som förvånar människor som inte är från Saarbrücken eller från Saarland är den nästan obligatoriska kombinationen av rätten med en Quetschekuche, alltså en plommonkaka. Tanken är egentligen att äta kakan tillsammans meda soppan. En sked soppa, sedan en tugga kaka, en sked soppa, etc. Detta låter verkligen ovanligt när du hör det första gången, men det har faktiskt en viss attraktionskraft. Jag rekommenderar alla som inte har provat det ännu att prova. Jag gillar kombinationen." 🫣 Nein, danke! 



Bibbelschesbohnesupp

Mängd: 2 st portioner 

Ingredienser: 
10 cm purjolök (~ 60 g)
1 morot (~ 130 g)
1 palsternacka (~ 115 g)
230 g rotselleri
650 g frysta haricots verts
250 g fast potatis
10 dl vatten 
2 msk Rawfoodshop Bouillon Powder
1 msk potatismjöl
2 msk vatten 
1 msk salt
1 nypa malen svartpeppar 
1 nypa malen muskotnöt 

Instruktioner:
Skölj purjolök. Skiva tunt. Skala morot och palsternacka. Skär bort toppen. Skala rotselleri. Skär morot, palsternacka och rotselleri i tunna stavar. Skär haricots verts i 3-5 cm bitar. Skala och skölj potatis. Skär i 1-2 m tjocka klyftor. Värm en spisplatta på hög värme. Häll vatten och buljongpulver i en kastrull. Koka upp. Häll i purjolök, morot, palsternacka, rotselleri och haricots verts. Koka i 9-10 minuter. Tillsätt potatis. Koka i 12-13 minuter. Blanda potatismjöl och vatten i en skål. Blanda i och koka i 1-2 minuter. Ta bort kastrullen. Häll i salt, svartpeppar och muskotnöt. Blanda. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Auf wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar