fredag 1 september 2023

Mupunga unedovi

13 juli såg jag affischer för konsert i St Mariakyrkan med Vivaldis de fyra årstiderna, Mozart, Dvorak, Komitas och Brahms. Ikväll var jag och mamma där!


Först var det Vivaldi. Vi pratade innan om vilken årstid som är vår favorit. Vi visste inte.


I pausen efteråt sa jag att min favorit i helhet är våren men att jag också gillar sommaren presto och vintern allegro non molto.


Efter pausen var det Mozart. Kände igen början men annars inte. "Slavonic dance" och "Armenian miniatures" var nyheter för mig. Vi hade inte hört talas om Komitas tidigare. Brahms var sist.


Tyvärr så gjorde de nåt konstigt med no 5 och hoppade över noter. 🤔
Vi båda var besvikna. Extranumret kände vi direkt igen men visste inte namnet på. Filmmusik kanske?

Konserten tog drygt 1 1/2 timme. Mamma gick med mig hem. Tigger var VÄLDIGT UPPRÖRD!!!


Hon berättade vad hon tyckte och kände om att bli lämnad i över 2 TIMMAR!!!


Och sen hade mamma MAGE att gå igen??!! Det lilla livet hade stora ögon 👀 av CHOCK 🙀

Nu till receptet. Det är 1 september och det är Rice Month! Whole Grains Council har valt ett fullkorn för varje månad 
Januari: Havregryn 
Februari: Korn
Mars: Quinoa
April: Grodda gryn
Maj: Amaranth 
Juni: Durra
Juli: Vete
Augusti: Råg och triticale
September: Ris och vildris
Oktober: Majs inklusive popcorn 
November: Hirs och teff
December: Bovete 

Första receptet på temamånaden är Mupunga unedovi! Det är en zimbabwesisk rätt med ris och jordnötssmör.Rätten heter mupunga unedovi, mupunga une dovi eller rice rine dovi (The Fiery Vegetarian).
Jag utgick från Zimbokitchens och Princess Tafadzwarecept. Zimbokitchen säger att man kan öka jordnötssmör efter smak så jag ökade mängden jordnötssmör. Använd inte parboiled ris, säger Princess Tafadzwa. 

De sa inte om man ska ta creamy eller crunchy jordnötssmör. Jag tog creamy.


Mupunga unedovi

Mängd: ca 655 g

Ingredienser:
200 g basmatiris
10 g Violife Vioblock 
4 dl vatten
1 tsk salt
40 g creamy jordnötssmör

Instruktioner:
Skölj ris med kallt vatten 5-6 gånger.
Värm en spisplatta på hög värme. Häll ris, smör, vatten och salt i en kastrull. Låt koka upp. Sänk till låg värme. Täck med lock.
Sjuda i 12-13 minuter och rör inte om. Ta bort kastrullen. Låt stå i 10 minuter. Fluffa med en gaffel. Blanda i jordnötssmör. Servera varmt.

Förvaring: Förvara i kylen.

Akaoneka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar