lördag 2 september 2023

Kokos- och jordnötsbollar

Idag var en lång men rolig dag. Jag och mamma var på i inspelningen på Antikrundan i Landskrona! 


Vi kom fram till kön 10:43, vilket vi tyckte var ganska tidigt då de öppnade 10:00. Vi hade fel! När det var min tur i tältet Allmänt och se Bo Knutsson (Antikrundans expert på måleri, skulptur, glaskonst och konsthantverk) var klockan 15:36! 


Jag hade med mig ett litet skåp jag köpte för 99 kr på Busfrö i augusti. Och fashion plates jag köpt på Erikshjälpen. 



Jag frågade om skåpet var till leksaker eller smycken. Det var smyckesskåp. Varför är det hål på baksidan? Bo kollade snabbt och visade att det innan varit speldosa där. Han sa att det inte var gammalt, 20 år. Då skämtade jag och sa "jag är ju 23 år, så". Han skrattade och svarade att det är relativt. 🤣 Inget högt värde på skåpet eller fashion plates, vilket inte var nån nyhet. 

15:40 gick vi in i Konsthallen. Där köade vi för böcker. Mamma tog med sig operalexikon hon ärvt från gammelmormor. Gammelmormors pappa var kapellmästare och violinist i Stockholm på 1900-talet. 16:16 såg vi Torgny Schunnesson (expert på böcker och autografer). 


Han tyckte det var fina böcker och proveniens. Värdet hade ökat om han skrivit sitt namn i dem. 300-500 styck är de värda. Det sentimentala värdet är högre än det ekonomiska för mamma.

Moving on till dagens recept. 2 september är World Coconut Day! Daysoftheyear skriver:
"Founded in 2009, World Coconut Day was started by the Asia and Pacific Coconut Community to promote the activities of coconut growers while raising awareness about the fruit for those outside of the growing community."

Kokos- och jordnötsbollar är busenkla och goda 🥜🥥 



Kokos- och jordnötsbollar

Mängd: 3 st stora bollar

Ingredienser: 
1 nypa salt 
5 msk ICA Sötströ 
2 dl kokos 
3 dl ICA Ekologiska Små Och Fina Havregryn Glutenfritt 
80 g crunchy jordnötssmör
4 msk Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free 
Riven kokos

Instruktioner:
Blanda salt, sötströ, kokos och havregryn i en skål. Tillsätt jordnötssmör och havremjölk. Blanda. Lägg kokos på en tallrik. Forma bollar. Rulla i kokos. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 

Hejsan svejsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar