lördag 1 juli 2023

Blåbärsglasspinnar

Tigger update! Helt otroligt men i torsdags fick Tigger besök av inte bara mamma utan två MÄN! En har hon träffat några gånger innan men den andra var en total främling! Jag tog fram henne och till min förvåning låg hon kvar OCH LÄT SIG BLI KLAPPAD!
Men ÄNNU MER FÖRVÅNANDE var att hon kom fram till allihopa och STRÖK SIG! 


Vi lämnade Tigger drygt 15:30. Och jag kom först hem 21:17!!!! You betcha Tigger hade mycket att säga om detta!


Men hon förlät mig. Igår knådade hon mig och sen sov hon bredvid mig från 13:35 till 14:52! 



Idag har vi också mysat. Tigger knådade armen medan hon låg ner


Och på eftermiddagen knådade hon igen


😍

Till receptet. Idag är det 1 juli och Ice Cream Month börjar idag! Temamånaden skapades av American Dairy och senatorn Walter Dee Huddleston och skrevs under av president Ronald Reagan (Days of the year). Förslaget handlade endast om juli 1984, men sedan dess är varje juli Ice Cream Month (National today)
Och! Varje juli är Blueberry Month. Temamånaden skapades av National American Blueberry Council och blev 2003 erkänd av the United States Department of Agriculture (National Day Calendar). 

Jag utgick från receptet på "Berry Cookie Crumble Ice Cream Cups" från den underbara boken "N'ice cream: 80+ recipes for healthy homemade vegan ice creams"

Observera att smeten ska silas efter den är mixad. Det är värt att sila! Kolla skillnaden på icke-silad och silad:


Det är skillnaden mellan super gritty och ganska smooth.
Nackdelen är att mängden glasspinnar typ halveras. Men det korniga kan man äta som det är eller kanske ha till smoothie.
Jag använder glasspinnformarna CHOSIGT från IKEA. 



Blåbärsglasspinnar

Mängd: 6 st glasspinnar

Ingredienser:
100 g skållade mandlar (~ 120 g efteråt)
5 dl vatten
500 g frysta blåbär (~ 325 g efteråt)
2 dl vatten
3 dl Valio Oddlygood Oat Drink Gluten Free
5 msk ICA Sötströ
1 tsk citronsaft

Instruktioner:
Häll mandlar och vatten i en skål. Ställ i kylen i 12 timmar. Värm en spisplatta på hög värme. Häll blåbär och vatten i en kastrull. Koka i 2-3 minuter. Häll i en skål. Kyl i 10 minuter. Häll av vätskan. Skölj mandlar. Häll mandlar, blåbär, havremjölk, sötströ och citronsaft i en mixer. Mixa slätt. Ställ en sil över en skål. Häll i och pressa med sked. Häll i glasspinnformar. Sätt i pinnar. Frys i 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen.

Nakhvamdis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar