lördag 1 oktober 2022

Lu Dou Tang

 Den här veckan blev det faktiskt inte lördagsutflykt 🙀 Så här var det att jag skulle till CSK på torsdag förmiddag men på morgonen blev det avbokat, men jag hade redan planerat att jag skulle ha kul efteråt så jag gick till stan ändå. Tyvärr regnade det hela tiden jag var ute, men inte jättemycket. 

På Röda Korset köpte jag hoodie och stickor. Sedan gick jag till Søstrene Greene och där fyndade jag verkligen! De hade bra utbud på tjocka stickor och virknålar! 🥳🥳🥳 Och inte hissnande dyrt heller! 



Jag köpte ett par 8 mm stickor i bambu för 16.98. 
En virknål på 4 och en på 5 mm som kostade 20.80 styck. En på 6 mm som kostade 29.70 och en på 8 mm kostade 35.40. Sen köpte jag lite strävt bomullsgarn och bomullssnöre. Varför då? Jo för att onsdags kväll kom jag helt plötsligt in på ett YouTube rabbit hole: makramé! Så jävla fint man kan göra alltså! Så jag tänker i höst testa mig på det 🙈 

Efter Søstrene Greene blev det sista stoppet ICA Maxi och sedan gick jag hem i regnet, under paraply, lyssnande på favvopodden Sekter. 

När jag kom hem till Tigger myste vi 🥰


Sen skrev jag min första fältövning! Efter förvirring och lite ångest över uppgiften och mejlande med läraren, blev jag ganska nöjd. Jag skrev om en tråd på UMO:s Svara varandra. På fredag valde jag en annan tråd. 

I tisdags såg jag på "Världens historia: Den stora vikingakrigaren" och "Louis Theroux: Det förbjudna USA". I onsdags såg jag Utrikesbyråns avsnitt "Sektmordet" som handlar om Moonrörelsens mord på Japans tidigare premiärminister Shinzo Abe. 

Förutom det har jag haft kul för att seriehösten har börjat! Inte alla serierna börjar i september, (Grey's Anatomy kommer 6 oktober), men de flesta kommer alltid i slutet av september 😁 

TV-kritikern Linus Fremin pratade om "Appropiate Adult" på Morgonstudion, så den kollade jag på idag. Den är från ITV från 2011 och är i två delar. Den var bra. Det hjälper definitivt om man redan vet lite om fallet. 
Jag hade kollat på dokumentärer om fallet innan, "Born to Kill?" S1E1 men kom bara vagt ihåg vad de gjorde. 
Så jag såg om "Born to Kill?". Channel 5 gjorde dokumentär om fallet i 2 delar, "Fred and Rose West: The Search for the Victims", som jag kollade på efter det. Sedan "Rose West: Born Evil?

Idag hände något CHOCKERANDE!!! Tigger och jag hörde TVÅ KATTER BRÅKA!!! 


🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀🙀


Nu till receptet. 1 oktober är Kinas nationaldag och starten på Dessert Month! När och hur temamånaden skapades är okänt, men enligt mina googlesökningar fanns 2012. 
1 oktober är också World Vegetarian Day! Så här skriver Wikipedia:
"World Vegetarian Day is observed annually around the planet on October 1. It is a day of celebration established by the North American Vegetarian Society in 1977 and endorsed by the International Vegetarian Union in 1978, 'To promote the joy, compassion and life-enhancing possibilities of vegetarianism.'" 

Så idag blir det en kinesisk dessert, Lu Dou Tang! På kantonesiska heter den Luk dau sa (綠豆沙) och lu dou tang  (綠豆湯) på mandarin (Oh my food recipes). Man kan skriva Lu Dou Tang, som jag väljer, men man kan också skriva lu dou tang. Lu dou/lv dou betyder gröna bönor och tang betyder soppa (Teddy's cooking)

 I Hong Kong och Guangzhou används sjögräs, men inte i Shanghai (Oh my food recipesChina Sichuan Food säger att pumpa tillsättas på vintern. Lu Dou Tang serveras varm eller kall, jag föredrar varm. Jag utgick från China Sichuan Foods recept 

"The first thing to do is start and the second is to continue" - Ordspråk från Kina


Lu Dou Tang

Mängd: 1 st 90 cl skål

Ingredienser: 
100 g Go Green Mungbönor
20 dl vatten
15 dl vatten
3 msk ICA Sötströ 
1 nypa salt 

Instruktioner:
Skölj mungbönor i en sil. Häll mungbönor och vatten i en skål. Låt stå i 2 timmar. Värm en spisplatta på hög värme. Skölj mungbönor i en sil. Häll mungbönor, vatten och sötströ i en kastrull. Låt koka upp. Ta bort kastrullen. Låt stå i 20 minuter. Värm en spisplatta på medelvärme. Sjuda i 29-30 minuter och rör om ofta. Bland i salt. Låt svalna i 30 minuter. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Bai bai!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar