onsdag 17 augusti 2022

Plommon- och nektarinsmulpaj

I måndags såg jag hundratals ansikten. Backstory, jag kollar regelbundet på Accindi efter studier att delta i. För några veckor sen anmälde jag mig till en studie som jag sett där. I måndags var jag på psykologiska institutionen på Lunds universitet i ca 4 timmar. Studien handlar om ansiktsigenkänning. Jag satt framför en dator där det först kom ett fixeringskors. Efter 1 sekund kom ett ansikte fram som var på skärmen i 1 sekund. Sen kom ett annat ansikte i 1 sekund. Efter det kom ett fixeringskors och därpå kom antingen 1 eller 2. Sen kom ett ansikte fram, ansikte 3. Med vänster- och högerpilarna på tangentbordet ändrade jag hur ansikte 3 såg ut så att det matchade ansikte 1 eller 2, beroende på vilken siffra som dök upp. Viktigt att notera är att ansiktena ofta var extremt lika varandra och att de visades bokstavligt talat i EN sekund. Så det var jävligt svårt. Detta gjorde jag i över 3 timmar. 

Jag gjorde 3 sessioner. Varje session var 6 block med 50 trials (idk vad det betyder). Varje trial innehöll 3 ansikten. Så jag gjorde 18 block och såg 450 ansikten. 

För dessa eländiga timmar fick jag superpresentkort för 300 kr. 🥳 Men förutom det var det en bra dag. Jag gick 6.7 km i det härliga sommarvädret och fick se lite av Lund


När jag kom hem fick jag ordentligt med skäll från det stackars lilla livet


DET E FAN INTE OKEJ att LÄMNA TIGGER!!!

Sedan lördag har jag sett INKRÄKTARE!! På söndag 10:50 såg jag den orangea hanen


Och när jag kom hem såg jag en kattunge!!


Och igår såg jag den orangea inkräktare igen!

Fastän Tigger markerar telepatiskt fortsätter inkräktarna att komma!!!! 🙀🙀🙀🙀🙀

Idag har varit kul och jobbig för Tigger. Mamma kom och vi bestämde att ta ut henne. Det började bra, mamma fick bära henne till skogsstigen och hon fick inte panik trots att en jävla labrador och menschen gick förbi. 
Jag sa till mamma att sätta ner henne vid hennes träd. Där fanns excellent gräs!


Fy fan va gött!


And then things took a wrong turn... Tigger ville hem men vi vägrade. Tigger blev så jävla förbannad på sin mamma och fräste rejält 


(Jag sa till mamma att det var samma energi som när jag var 1 år på Sjöbo marknad, satte mig ner på marken mitt i gången och vägrade röra på mig. Det finns urroliga foton på mig när jag grimaserar och blir jävligt irriterad när mammas vän ((som min morbror)) försöker få upp mig.)

Men vi var envisa och fick med henne till snäckornas stig (förra sommaren var det enormt många och stora snäckor där). Och äntligen efter lite mera gnäll hittade hon den perfekta platsen!


Som hon rullade sig alltså! 


Såååååå mysigt!



Men sen började hon andas snabbt med tungan ute så vi skyndade hem. 27 grader var för varmt för det lilla livet

Hon svalnade ner sig och var helt slut efter utflykten 


I eftermiddag gick hon till ett av hennes bästa ställen: bakom byrålådan 


Hon kryper alltså in genom lådan och lägger sig bakom



Busfia! 😍

Men nu till dagens recept: Plommon- och nektarinsmulpaj! 

Naturskyddsföreningen säger att svenska plommon är i säsong juli-september. Kunskapskokboken skriver att nektariner finns året om. "Högsäsong juni-september. Spanien maj-juni, Italien juli-september, Sydamerika oktober-december, Sydafrika januari-april" (Kunskapskokboken). 

* Havresmuldegen passar även till en 27 cm i dm pajform



Plommon- och nektarinsmulpaj

Mängd: 1 st 24 cm i dm pajform *

Ingredienser:
300 g plommon 
400 g nektariner 

Havresmuldeg
1/2 tsk malen kanel
4 msk ICA Sötströ 
3 msk riven kokos
4 dl Sellton Havremjöl 
85 g rumsvarmt Violife Vioblock 

Ingredienser: 
Skölj plommon. Kärna ur. Grovhacka. Skölj nektariner. Kärna ur. Grovhacka. Sätt ugnen på 175 grader. Fördela plommon och nektarin i en pajform. Blanda kanel, sötströ, kokos och havremjöl i en skål. Smula ner smör. Knåda till en smuldeg. Smula över. Grädda mitt i ugnen i 27-28 minuter. Servera varmt. 

Förvaring: Förvara i kylen.

Nagaatti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar